Întrebat de jurnalistul Bogdan Chirieac la ce anume se referă când declară că speră să nu se mai repete așa ceva, având în vedere că, de regulă, prețurile când urcă uită să mai și coboare, iar exemplul cel mai concludent este benzina, politicianul a răspuns: ”La benzină cred că am fost cobaiul unui experiment foarte interesant. Am plecat de la un 1 euro, de la 5-6 lei, am ajuns la 11 lei, pentru ca, după aceea, să ni se spună că a scăzut prețul la 8,50 lei. Și că e bine, să stăm liniștiți că e bine”, a subliniat Radu Popa.
”Ce s-a întâmplat cu prețul benzinei în România, în condițiile în care România încă mai extrage 40% din necesarul acestei țări. Cum de s-au întâmplat toate lucrurile acestea. Prețul petrolului a scăzut semnificativ, dar prețul la pompă nu a scăzut”, l-a întrebat Bogdan Chirieac pe deputatul PSD. ”Și vă reamintesc că, atunci când prețul barilului a crescut, prețul benzinei nu a crescut și a rămas în jurul valorii de 5 lei”, a spus politicianul. ”Într-adevăr”, a intervenit Bogdan Chirieac. ”Când petrolul urma la 140 de dolari/baril, benzina s-a menținut la 5 lei. Acum s-a dus la 100 de dolari și un pic, benzina a urcat la 11 lei, barilul a scăzut sub 90 de dolari, dar benzina și motorina nu au scăzut, iar motorina este mult mai scumpă decât benzina”.
”Aici îi dau dreptate lui Marcel Ciolacu care a spus că sunt câțiva băieți deștepți în România, care au făcut miliarde pe speculațiile de preț și la benzină și la motorină. De motorină el nu a vorbit, dar o spun eu, la motorină, gaz și energie electrică. Din păcate, acești băieți deștepți sunt cetățeni români cu CNP. Mulți dintre ei. Unii sunt străini. (...) Și este de neînțeles pentru mine cum unii cetățeni români cu CNP pun în pericol securitatea energetică a României fără să se întâmple nimic”, spus Radu Popa.
Citește și Benzina s-a scumpit cu 20% de la începutul anului, iar motorina, cu 37%
Preţul mediu al benzinei standard în România, conform informaţiilor din Monitorul Preţurilor, a fost, pe 2 septembrie, de 7,39 lei/litru (cu reducerea de 50 de bani aplicată), în timp ce motorina se comercializa, în medie, cu 8,37 lei/litru (cu reducere).
De la începutul anului, fără a lua în calcul reducerea de 50 de bani/litru, preţul benzinei a crescut cu circa 28%, iar cel al motorinei s-a majorat cu aproximativ 44%.
Cotaţiile Platts pentru benzină şi motorină (mai relevante în stabilirea preţurilor carburanţilor decât cotaţia ţiţeiului), cât şi valoarea la care se tranzacţionează ţiţeiul, deşi sunt în scădere faţă de maximumul istoric din luna iunie a acestui an, sunt totuşi la un nivel care nu a mai fost atins din anul 2014.
Pe data de 2 septembrie, ţiţeiul se tranzacţiona în jurul valorii de 93 dolari/baril, cu circa 20% mai mult decât valoarea de la începutul anului.
În aceeaşi perioadă, cotaţia Platts a benzinei, convertită în lei, pentru a surprinde efectul cursului de schimb leu/dolar, s-a majorat cu 20%, în timp ce cotaţia motorinei este mai mare cu 77% faţă de începutul anului.
Citește și Curs valutar. Dolarul depășește pragul critic de 5 lei
Astfel dolarul sare la 5,0103 în creștere cu +0.0339 lei sau cu 0.68 %.
Euro ajunge la 4.9412 lei, în scădere cu 0.0024 lei sau 0.05 %
Moneda naţională s-a apreciat şi în raport cu francul elveţian, calculat de BNR la 5,1334 lei, în urcare cu 3,29 bani faţă de cotaţia anterioară, 5,1663 lei.
Gramul de aur s-a scumpit, joi, până la valoarea de 268,9491 lei, de la 267,8972 lei, în şedinţa precedentă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.