Această criză energetică are șanse să se încheie în 2023-2024 și dacă Europa găsește resursele pentru a rezolva această problemă?
”Ca orice criză, și aceasta se va încheia, cu siguranță. Important este dacă învățăm ceva din ea, cât ne costă și dacă ne reașezăm puțin obiectivele, pentru că, din punctul meu de vedere, diversificarea punctelor de alimentare este punctul cheie pe care ar trebui să îl învățăm și noi, și Uniunea Europeană, de data aceasta, pentru că este vizibil ce se întâmplă atunci când ești foarte dependent de un furnizor de energie, iar dacă mai există și o problemă de geopolitică, situația devine, la nivelul de urgență și de costurile pe care îl vedem astăzi.
O temă de responsabilitate socială
Revenind la ceea ce se întâmplă pe piața de energie din România, mă voi referi strict la măsurile avute în vedere pentru protecția consumatorului casnic/non-casnic în 2022 și ce vedem în 2023. Cred că și consumatorii sunt în situația în care trebuie să-și ajusteze, oarecum, atitudinea din trecut cu consumul din prezent. Și nu cred că este o problemă să facem acest lucru și cred că temă de responsabilitate socială pe care trebuie să ne-o asumăm cu toții.
Dacă punem în oglindă
Cum închidem anul 2022, pentru că ne apropiem de finalul anului. Închidem anul 2022 cu un pachet, generos aș spune eu. Dacă ne uităm la restul țărilor din Uniunea Europeană, eu cred că statul român și-a asumat un pachet generos de sprijin, atât pentru consumatorul casnic, cât și pentru cel non-casnic. Este adevărat că prin Ordonanța 119 s-au revizuit puțin criteriile beneficiarilor pentru ultimele patru luni din 2022, dar dacă punem în oglindă ultimele modificările din Camera Deputaților pe Ordonanța 119, vedem că, din 1 ianuarie, se are, totuși, în vedere, o revenire, dar așezată puțin altfel cu acel preț maximal stabilit la consumatorul casnic sau non-casnic, indiferent de consum.
”Indiferent de...”
Eu cred că acest ”indiferent de consum” sau ”indiferent de costul” pe care energia îl are în costul final de producție, reprezintă o temă care ar mai trebui discutată, după părerea mea. Adică eu cred că este bine că, într-un orizont de timp, avem în vedere o serie de măsuri, dar, în același timp, cred că aceste două ”indiferent” trebuie să le mai avem în vedere.
Dacă rămâne în vigoare această schemă
Pentru 2023, pe lângă acest pachet general pentru toți consumatorii din România, vedem, în sfârșit, o intervenție targhetată, ca să spun așa, țintită. Am văzut săptămâna trecută, s-a publicat pe site-ul MIPE, o Ordonanță prin care se alocă din fondurile europene o cotă parte pentru schemele de sprijin pentru consumatorul casnic vulnerabil. Este un lucru foarte bun și, poate, reușim, în timp, să mutăm de la ”indiferent de consum” și să ne ducem pe selecția beneficiarilor în funcție de venit. Din înțelegerea mea este o sumă generoasă care va veni în completarea a ceea ce avem acum pentru românii cu venituri sub 2000 de lei pe membru de familie și se va aloca în două tranșe, una pentru sezonul rece 2022-2023 și alta pentru sezonul 2023-2024. Deci, din punctul de vedere al consumatorului, aș putea să spun că sunt măsuri destul de extinse și chiar cred că, în momentul de față, nu va exista, dacă rămâne în vigoare această schemă, consumator în România care să nu beneficieze de un sprijin.
S-ar putea ajunge la situația actuală
Dar sprijinul costă. Din punctul de vedere al furnizorilor, o alocare realistă, care să se bazeze pe prețurile din piață și nu pe ceea ce credem că obținem prin stabilirea unui preț maximal ca preț mediu de decontare, dacă acest preț nu este confirmat de piață, ajungem în situația în care, ca efect al legii, impunem, de fapt și de drept, unor furnizori pierderi. Ceea ce este, în primul rând, neconstituțional. Și aș putea spune că vine în directă contradicție și cu regulamentele europene. Din punctul meu de vedere, menținerea acestui preț de 1300 ca preț maxim de decontare, în procesul de recuperare a banilor de către furnizori, este un element de risc care poate crea exact ceea ce vedem și în această perioadă, o blocare, un blocaj pe piață, când nu se fac tranzacții, iar furnizorii nu au cum să ofere clienților energie, dacă sunt în situația în care le expiră contractul sau trebuie reînnoit, pentru că nu au o perspectivă corectă asupra prețului”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.