Criza cipurilor. Ce riscă industria auto din România

Matei Ion |
Data publicării:
Aprovizionarea cu semiconductori a devenit un factor din ce în ce mai important pentru marile companii de tehnologie și automobile, întrucât cipurile continuă să fie greu de găsit. 
Aprovizionarea cu semiconductori a devenit un factor din ce în ce mai important pentru marile companii de tehnologie și automobile, întrucât cipurile continuă să fie greu de găsit. 

Lipsa circuitelor integrate, cipuri utilizând, la bază, semiconductori, a generat blocaje în industria auto românească și mondială, în ultimele trimestre, iar în lunile următoare poate aduce opriri temporare ale producției, până când piața se va reechilibra, crede Claudiu Cazacu, XTB.

„Lanțurile de aprovizionare sunt rareori vizibile, mai puțin atunci când intră în dificultate, (producând probleme care, deseori, par a fi din senin. Lipsa circuitelor integrate (cipuri utilizând, la bază, semiconductori) a generat blocaje în industria auto românească (uzinele Dacia și Ford) și mondială, în ultimele trimestre. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, explică într-o analiză de piață Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Acesta explică faptul că, pur și simplu din perspectiva priorității, producătorii au preferat să reorienteze cipurile, mai rare, spre domeniile unde valoarea adăugată este mai mare. În plus, producătorii auto, văzând prăbușirea vânzărilor la începutul închiderii economiei, anul trecut, au redus comenzile și stocurile; astfel, revenirea rapidă i-a pus într-o situație delicată: fără stocuri, și fiind nevoiți să concureze pentru cipuri cu alte domenii unde cererea era înaltă.

„Piața producătorilor de cipuri este foarte concentrată: TSMC (Taiwan), SMIC (China) și Samsung (Coreea de Sud) dețin împreună aproximativ trei sferturi din producția mondială. Deși fac eforturi pentru a majora producția, abilitatea lor de a livra pe măsura dorințelor pieței e limitată din mai multe motive. Cererea mare de bunuri electronice de pe perioada pandemiei, de la telefoane, laptopuri și camere web până la console de jocuri și variate dispozitive electronice s-a adăugat la afectarea lanțurilor de aprovizionare”, susține Claudiu Cazacu.

El spune că peste toate acestea s-au adunat dificultatea de a instala noi capacități, mai ales pentru tehnologiile performante (cu densitate mare, eficiente energetic și tehnic) și sancțiunile impuse asupra producătorilor din China care au obligat unele companii să caute alternative.

Pe un asemenea fundal, incidente diverse capătă o influență mare. În februarie, fabrica Samsung din Austin, Texas, a fost afectată de penele de curent, și, recent, nu reluase încă întreaga producție. Un incendiu la o fabrică din Japonia a Renesas, furnizor important în industria auto, ar putea avea efecte semnificative, mai ales într-o perioadă cu diferențe mari între cerere și ofertă la nivel global.

Programul Rabla 2021. Prima de casare se majorează

„Grupul Volkswagen a declarat că producția globală va fi, astfel, redusă cu 100.000 de unități. Continental, producător major de componente, este de asemenea afectat. În SUA, Toyota și Honda au suferit și de pe urma vremii nefavorabile. Ford, Honda, GM și Renault, între multe alte nume din sector, au fost obligate să oprească producția, pentru perioade de câteva zile, la diferite uzine din lumea întreagă. Toyota a oprit uzina din Cehia de pe 22 martie, VW va opri fabrica din Portugalia între 22 și 28 martie. BMW are în vedere oprirea producției, deși nu este încă hotărâtă. Estimările merg pe o reducere a vânzărilor auto, la nivel global, de 61 de mld. de dolari”, se mai arată în analiză.

Conform acesteia, în România, Dacia și Ford au fost forțate să oprească producția, în câteva ocazii, în februarie și martie. „Riscul unor noi perioade de oprire temporară a activității este cel puțin la nivel mediu, potrivit estimărilor noastre referitoare la situația ofertei de cipuri specializate. În țara noastră, pe lângă producătorii auto menționați, un ecosistem variat de producători de componente auto contribuie la PIB, aducând sectorul la aproximativ 10%. Livrările auto au o contribuție majoră în cadrul exporturilor, apropiindu-se, ca și în Slovacia, de jumătate din total. Având în vedere integrarea puternică a fabricilor de componente auto cu piața europeană, este posibilă o încetinire a activităţii şi chiar perioade temporare de oprire şi la nivelul acestora. În plus, Germania, unde sectorul auto este deosebit de important în peisajul industrial, este primul partener în cadrul schimburilor comerciale, prin urmare, o eventuală încetinire acolo ar avea efecte şi în ţară”, mai spune Claudiu Cazacu.

Acesta susține că implicațiile se pot întinde și în domenii de înaltă tehnologie.

„Samsung a anunțat că încearcă o renegociere cu partenerii săi pentru că nu poate onora cererea, în timp ce seria nouă de telefoane Note ar urma să fie amânată. Potrivit unor estimări Trendforce, oferta globală de telefoane inteligente ar urma să fie redusă cu 5% în urma dificultăților de producție ale Qualcomm. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, se mai arată în analiză.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 472691.63RON
1 ETH = 15764.36RON
1 LTC = 430.63RON
1 XRP = 6.95RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel