Reprezentantul ARMO a explica că: ”La noi comerțul online, din perspectiva noastră, este poate mai reglementat decât cel fizic și, într-un fel, e și un lucru bun pentru consumatori. De exemplu, consumatorii au drepturi pe care nu le au atunci când cumpăra dintr-un magazin fizic”, a spus Cristian Pelivan care a dat exemplul dreptului la retur care atunci când un obiect este cumpărat online, clientul are la dispoziție 14 zile cel puțin în care se poate returna produsul, în cazul în care acesta nu este mulțumit sau dacă nu ai primit ceea ce trebuie”.
Pelivan a arătat că în acest context se ”creează și o altă relație de încredere între consumator și comerciant, pentru că știi că nu prea are ce să se întâmple rău, că ești acoperit, să zic așa”.
Directorul ARMO a subliniat că din păcate acest lucru se aplică mai mult companiilor care sunt înregistrate în România în unele situații sau, într-un caz mai larg, în Uniunea Europeană: ”Ne-am confruntat cu situații chiar recent, în care jucători din afara Uniunii Europene nu au respectat aceleași reguli și atunci când regulile jocului nu sunt aceleași pentru toți sau când ele ar trebui să fie aceleași pentru toți, dar unii aleg să nu le respecte, evident că nu mai este la fel de bine nici pentru noi, nici pentru consumator, care crede că beneficiază de niște drepturi și constată că, de fapt, drepturile acelea nu pot fi protejate de către stat. Din fericire, vedem că încep să se miște lucrurile în această direcție, să se facă un, cum zic englezii, level playing field. Am văzut reacții ale autorităților din Germania, care au ieșit public și au condamnat astfel de comportamente din partea unor platforme”.
Reprezentantul asociației a mai arătat că ”CE a declarat de asemenea aceste platforme din afara UE, cele care au milioane, zeci de milioane de clienți, de vizitatori în fiecare lună, le-a declarat, cel puțin pe una dintre ele ca fiind, very large online platform, ceea ce presupune că trebuie să se supună unor reguli speciale. Am văzut în Ungaria că au început investigații cu privire la aceste comportamente comerciale și am văzut că și la București, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a intervenit și a spus că investighează aceste comportamente. Și e normal. Așa se întâmplă dacă te adresezi pieței europene și consumatorului european, fie el român, bulgar, polonez sau ungar”, a mai spus expertul.
Cristian Pelivan a mai arătat că românii, în ultimii ani, au căpătat încredere în comerțul online ”și aici vedem că este un mix de factori. Pe de o parte este legislația care este de partea consumatorului și îți garantează niște drepturi. Și dacă eu cumpăr de la un comerciant legitim, nu este o înșelăciune sau ceva, atunci eu știu că nu voi fi înșelat iar încrederea aceasta a dus la un numărul tot mai mare de persoane care cumpără online”.
Directorul ARMO a făcut o afirmație surprinzătoare atunci când a spus că: ”Creșterea numărului comenzilor a adus-o ruralul odată cu dezvoltarea infrastructurii de internet. Procentul persoanelor din rural care achiziționează ceva online crește de la an la an mai mult decât procentul din urban, pentru că are și unde să crească. Aceste lucruri se cuplează și cu faptul că tot mai multe persoane aleg să plătească electronic și să nu mai plătească cash la livrare ceea ce înseamnă încredere”, a mai arătat Cristian Pelivan.
Mai multe detalii poți afla din emisiunea de mai jos:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.