Organizația Internațională a Cafelei (OIC), o organizație interguvernamentală spijinită de ONU, a raportat luna trecută că ICO Composite Indicator Price – prețul de referință pentru industria globală a cafelei - a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 13 ani, cu o medie de 226,83 de cenți, aproximativ 2,27 dolari pe livră, relatează CNN.
"Cafeaua este o marfă foarte complicată. Asta se datorează faptului că există mai multe opțiuni de cerere și ofertă care influențează prețul", a declarat Ryan Delany, fondator și analist șef la Coffee Trading Academy. În plus, a spus el, nu există suficientă cafea în lume.
Creșterea prețurilor cafelei, determinată de schimbările climatice
"Cafeaua este mai sensibilă la schimbările de temperatură decât multe alte culturi", a declarat Michael Hoffmann, profesor emerit la Cornell University's College of Agriculture and Life Sciences. Iar evenimentele recente legate de climă nu ajută producția.
"Schimbările climatice se agravează. Imaginați-vă condițiile meteorologice mai severe, creșterea temperaturilor și efectul direct asupra oamenilor care lucrează în plantațiile de cafea", a spus el. "Probabil că pentru consumatori, cafeaua va deveni mai scumpă, datorită acestori lucruri."
Brazilia este producător numărul unu de cafea Arabica, soiul premium care reprezintă peste 60% din producția totală de cafea.
Prin urmare, atunci când efectele climatice au decimat culturile în vara anului 2021, piața cafelei a fost lovită imediat de un șoc al ofertei, deoarece contractele futures la cafea din SUA, care urmăresc cafeaua Arabica, au atins un maxim de 260 de cenți pe kilogram. Potrivit lui Delany, prețurile cafelei se situează de obicei între 100 și 140 de cenți, dar au rămas constant peste acest interval în ultimii trei ani.
Delany a explicat că nu este neobișnuit să se vadă cumpărători care trec de la Arabica la Robusta, un tip mai ieftin de boabe folosit în cafeaua instant. Și cu mai mulți oameni care intră pe piață pentru Robusta, acest lucru afectează și prețul.
"În general, atunci când Arabica crește, Robusta crește și ea", a spus el.
Cu toate acestea, Delany a remarcat că este rar ca cererea de Robusta să depășească cererea de Arabica - dar datorită prețurilor ridicate și constante ale Arabica, exact asta s-a întâmplat.
După cum sugerează și numele său, Robusta este o plantă mult mai rezistentă decât Arabica, dar, în ciuda capacității sale de a rezista la perioade mai lungi de secetă, recoltele recente au fost afectate de secetă și de temperaturi mai ridicate decât cele normale.
În special, Departamentul Agriculturii din SUA a raportat în luna mai că Vietnamul, principalul producător de Robusta, a suferit mai mulți ani de condiții meteorologice nefavorabile care au dus la scăderea exporturilor cu 7%. În raportul său anual pentru 2023, acesta a menționat că se așteaptă ca astfel de condiții meteorologice să devină mai frecvente "din cauza schimbărilor climatice".
Neil Rosser, director și consultant de mărfuri specializat în cafea la Bison Luxley Commodities, a observat că, deși Arabica este de obicei forța dominantă în cafea, în acest an creșterea costurilor Robusta este cea care determină creșterea prețului general al cafelei.
"Schimbările climatice provoacă probleme care vor afecta stabilitatea pieței pentru mult timp."
Cum sunt afectați retailerii
Producătorul italian de cafea Lavazza a declarat pentru CNN într-o că a crescut prețurile în acest an din mai multe motive. "O combinație de factori: recolte slabe, schimbări climatice, războiul din Ucraina, conflictul din Marea Roșie, intervenția speculatorilor și dolarul puternic a creat o "furtună perfectă" pentru industria cafelei care a văzut prețurile escaladând, odată cu începutul pandemiei", a declarat compania.
Și președintele companiei, Giuseppe Lavazza, a declarat în comentariile raportate de Financial Times în iunie că anticipează că prețul cafelei de supermarket în Marea Britanie va crește cu încă 10 procente.
Între timp, Nestle, proprietarul Nescafe, a atribuit o scădere a marjei sale de profit pentru 2023 unei creșteri a costurilor Robusta. Compania a raportat în iunie că s-a confruntat cu îngreunarea stabilizării prețurilor, deoarece consumatorii au devenit mai atenți la prețuri.
Marile lanțuri de cafenele, relaxate în privința prețurilor
Pe de altă parte, iubitorii Starbucks probabil că nu vor confrunta deocamdată cu prețuri mai mari deoarece compania cumpără cafea cu mult timp înainte, folosind contracte cu preț fix, prin care acceptă să cumpere cafea la un anumit preț pe o perioadă lungă de timp, și utilizează strategii de acoperire pentru a bloca prețurile, protejând clienții de fluctuațiile pieței.
"În cazul unei creșteri bruște a prețurilor la cafea, companii precum Starbucks pot să stea deoparte pentru o perioadă, deoarece au atât de multe contracte cu preț fix la îndemână și multă cafea deja disponibilă", a declarat Sharon Zackfia, șefa departamentului de cercetare și analist la banca de investiții William Blair.
"Aș spune că nu există alternative la cafea. Dacă vă beți cafeaua în fiecare dimineață, atunci vă beți cafeaua în fiecare dimineață", a spus Delany. "Indiferent dacă prețul cafelei este de 3 sau 1 dolar, nu vă schimbați numărul de cafele pe care le beți dimineața în funcție de acel preț."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.