Conform raportului Institutului Internaţional de Cercetare pentru Pace din Stockholm (SIPRI), cele mai mari 100 de companii au vândut arme şi servicii destinate sectorului militar în valoare de 592 de miliarde de dolari (aproximativ 562 de miliarde de euro) în 2021, o creştere cu 1,9% faţă de 2020.
Cu toate acestea, creşterea a fost grav afectată de problemele larg răspândite ale lanţului de aprovizionare.
"Impactul de durată al pandemiei începe cu adevărat să se manifeste în cazul companiilor producătoare de armament", a declarat pentru AFP Nan Tian, cercetător SIPRI şi coautor al raportului. Problemele în ceea ce priveşte lipsa forţei de muncă şi aprovizionarea cu materii prime au "încetinit capacitatea companiilor de a produce sisteme de arme şi de a le livra la timp"."Ceea ce vedem cu adevărat este, probabil, o creştere posibil mai lentă decât se aşteptau mulţi în privinţa vânzărilor de arme în 2021", a subliniat el.
Problemele de aprovizionare sunt de aşteptat să se înrăutăţească odată cu războiul din Ucraina, în special "pentru că Rusia este un furnizor major de materii prime utilizate în producţia de arme", potrivit autorilor raportului, dar şi pentru că acest conflict a determinat o creştere a cererii.
Cu toate acestea, rămâne dificil de evaluat nivelul acestei creşteri, potrivit lui Nan Tian, care depinde atât de nevoile ţărilor care au ajutat Ucraina să îşi refacă stocurile de armament, cât şi de înrăutăţirea mediului de securitate, aceasta însemnând că "ţările încearcă să-şi procure mai multe arme".
Deşi companiile americane domină în continuare piaţa globală a producţiei de armament, reprezentând mai mult de jumătate din vânzările globale ( 299 de miliarde de dolari), Statele Unite sunt singura regiune din lume care a înregistrat o scădere a vânzărilor în comparaţie cu 2020. Dintre cele mai mari cinci companii de pe piaţa americană - Lockheed Martin, Raytheon Technologies, Boeing, Northrop Grumman şi General Dynamics - vânzările au crescut doar în cazul companiei Raytheon Technologies.
În acelaşi timp, vânzările celor mai mari opt companii de armament din China au crescut în 2021 cu 6,3%, ajungând la o valoare de 109 miliarde de dolari.
Companiile europene, care reprezintă în prezent 27 din cele mai mari 100 de companii, au venituri totale de 123 de miliarde de dolari, în creştere cu 4,2% faţă de 2020.
Raportul notează, de asemenea, o tendinţă în rândul companiilor private de investiţii de a cumpăra firme de armament, o evoluţie apreciată de autorii raportului ca fiind mai vizibilă în ultimii trei sau patru ani. Astfel, această tendinţă riscă să facă mai opacă industria de armament şi, prin urmare, mai greu de urmărit."Pentru că aceste companii private de investiţii vor cumpăra aceste firme şi practic nu vor mai produce date financiare publice", a explicat cercetătorul SIPRI, citează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.