Totodată, autoturismele "electrificate" au consemnat o creştere de 34,3%, realizând o cotă de piaţă de 28,2%, în timp ce înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere cu 4,9% faţă de ianuarie 2023.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale uşoare plus "minibuse" au înregistrat o creştere cu 22,2%, iar cele grele plus "bus" de 3,6%.
Conform sursei citate, după evoluţia importantă a lunilor anterioare, ianuarie 2024 vine cu o creştere de 6,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna ianuarie a anului 2023 şi 11,7% faţă de luna decembrie.
"În prima lună a anului 2024, observăm o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+0,8%), Clasa B (-36,9%), Clasa C (-12,7%), Clasa D (+224,8%), Clasa E (-4,7%), Clasa F (+25,6%), SUV (+25,8%), MPV (+1091,1%) şi Clasa Sport (+76,2%), raportat la perioada similară din anul anterior", se mai precizează în comunicat.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 46,6%, în creştere cu 7,8 puncte procentuale (pp) faţă de 2023, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,7%, în creştere cu 5,3 pp şi Clasa B cu o cotă de 12,5%, în scădere cu 8,2 pp faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în prima lună din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 10,2 pp faţă de cota deţinută în perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 55,8%.
În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o creştere de 4,1 pp faţă de ponderea din anul 2023 şi deţin o cotă de 16,1% din total.
"Pe de altă parte, autoturismele 'electrificate', respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin în prima lună a anului 2024, o cotă de piaţă de 28,2%, care depăşeşte cu 12,1 pp cota deţinută de motoarele diesel", se spune în comunicat.
Totodată, autoturismele full electrice deţin o cotă de 12,8% din piaţă în luna ianuarie a anului 2024, faţă de ianuarie 2023, când reprezentau 9,6%. Este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+52,6%) şi a celor plug-in hybrid (+45,9%) din totalul autoturismelor electrificate, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Cu atât mai mult, în prima lună din acest an, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului, unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 561 unităţi şi o creştere de 12.9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, cu 387 unităţi şi o creştere de 741%, Tesla Model Y, cu 176 unităţi şi o creştere de 351%, Renault Megane, cu 49 unităţi, în scădere cu 14%, şi Volkswagen ID3, cu 48 unităţi, în creştere cu 182% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2023", conform APIA.
În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 93 unităţi şi o creştere de 158% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Hyundai Tucson, cu 57 de unităţi şi o creştere de 78,1%, Toyota RAV4 şi KIA Sportage, cu câte 38 de unităţi fiecare, şi Renault Captur, cu 37 de unităţi.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota C-HR, cu 266 unităţi, în creştere cu 177% faţă de 2023, urmată de Toyota Corolla, cu 206 unităţi şi 1,9% creştere, apoi Toyota RAV4, cu 144 unităţi.
Referitor la autovehicule comerciale uşoare şi minibuse, această categorie de autovehicule înregistrează, în ianuarie 2024, o creştere de 22% faţă de luna ianuarie 2023.
În acest context, majoritatea mărcilor şi modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.