Principalii jucători din piață în funcție de cifra de afaceri realizată în 2018 sunt: Samsung Electronics România – 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) – 4,2 miliarde de lei (12,5% din total) și Altex România – 3,6 miliarde de lei (10,5% din total). Cel mai mare avans, față de anul precedent, în rândul retailerilor, l-a avut eMAG, a cărui cifră de afaceri a crescut cu aproximativ 28% - raportat la 2017, această creștere reprezentând un semnal clar al potențialului cumpărăturilor online din România, conform specialiștilor KeysFin.
„În ultimii trei ani, românii au început să facă din ce în ce mai multe cumpărături online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate de către aceștia, fapt care se reflectă și în cifra de afaceri a comercianților din domeniu. Potențialul acestui segment de piață nu a fost încă atins așa că suntem siguri că vom vedea creșteri și în 2019, în rândul jucătorilor din piața de electro-IT&C care sunt prezenți în mediul online, mai ales că promoții precum cele de Black Friday stârnesc interesul a milioane de români.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Industria comercianților de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii în 2018, dintre care: 10 companii mari, 56 medii, 397 mici și 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, acestea concentrând aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianțîi locali anul trecut.
În Capitală se concentrază marea parte a pieței de electro-IT&C
Companiile înregistrate în București au generat o cifră de afaceri de 22,9 miliarde de lei, adică 67,3% din total în 2018. Urmează cele din județele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timiș (1,8%) și Suceava cu 1% din total. Așadar, primele 5 județe au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comercianților electro-IT&C în 2018.
Capitala conduce și după numărul de companii, urmată de județele Cluj, Timiș, Bihor și Dolj. Astfel, în primele 5 județe au fost înregistrați aproape o jumătate dintre comercianții locali de produse electro-IT&C.
TOPUL COMERCIANȚILOR DE PRODUSE ELECTRO-IT&C
În topul jucătorilor din retail-ul electro-IT&C locali pe primul loc s-a situat eMAG, Dante International SA (4,2 miliarde lei), fiind urmat de Altex România SRL (3,6 miliarde lei) și Flanco Retail SA (1,1 miliarde de lei).
Când vine vorba de wholesale, locul 1 este ocupat de Samsung România SRL, cu o cifră de afaceri de 4,6 miliarde de lei, compania coreană fiind urmată de Huawei Technologies SRL (1,9 miliarde lei) și Network One Distribution SRL (1,3 miliarde lei).
Efectele lipsei de personal se resimt și pe piața electro-IT&C
Numărul mediu de angajați din industria comercianților de produse electro-IT&C a scăzut cu 4,6% față de 2017 și cu 5,5% față de 2014, la 30,6 mii de angajați anul trecut. Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forța de muncă, urmate de companiile mici cu 25% din total.
Pe de altă parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18% în 2018, ajungând la 70 mii lei, în timp ce productivitatea a înregistrat o creștere de doar 13% față de anul anterior, ajungând la 1,1 milioane lei per angajat.
„Considerăm că avansul costului mediu per angajat peste cel al productivității reprezintă un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivității economiei locale. Acesta este vizibil și în industria comercianților de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat față de o un avans de 46% al productivității în perioada 2014-2018.”, a precizat Roxana Popescu.
Altex România SRL a fost cel mai mare angajator din 2018, cu 10% din totalul forței de muncă. Cei mai mari 5 jucători au avut peste 9.000 de angajați în 2018, adică aproape 30% din total. La polul opus, peste 2.100 de companii (41% din total) nu aveau niciun angajat în 2018.
Profitul comercianților electro-IT&C, în scădere
Profitul net al comercianților electro-IT&C a scăzut cu 7,4% față de 2017, însă a rămas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei în 2018. Pentru 2019 este estimată depășirea pragului de 1,3 miliarde de lei. În ciuda unei consolidări în 2018, ambele marje de profitabilitate (netă și operațională) s-au îmbunătățit în ultimii 5 ani pentru comercianții electro-IT&C.
Samsung Electronics România a fost lider și din perspectiva profitabilității, cu un profit net de 89,7 milioane de lei în 2018, reprezentând 7,8% din profitul total al acestui sector în 2018.
Tendințe pe piața de electro-IT&C
În 2018, potrivit datelor comunicate în piață de principalele magazine online, promoțiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimările specialiștilor arată că promoțiile din luna noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să își aloce veniturile într-o proporție la fel de mare sau chiar mai mare.
Până la Black Friday însă, de la începutul anului, s-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari și mici, precum și televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piață.
Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a mașinii de spălat a impulsionat vânzările acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creșteri au fost reprezentate de phablet-uri și de accesorii inteligente.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.