Publicitate
Astfel, MFP a dispus ca eventualele acţiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte o serie de repere metodologice.
Prin urmare, în situaţia în care organele de control derulează aceste acţiuni de tip preventiv şi constată situaţii în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziţie, iar achiziţia aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voinţa acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situaţie nu poate fi sancţionat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situaţii: prototipul/modelul de aparat de marcat specific unei anumite activităţi economice nu este disponibil pe piaţă sau termenul stabilit de distribuitor/furnizor prin contractul încheiat cu utilizatorul este ulterior datei controlului realizat).
"Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancţiuni contravenţionale presupune existenţa unei vinovăţii a contribuabilului ori dacă aceasta nu există nu poate fi aplicată nicio sancţiune, nici măcar avertismentul", se spune într-un comunicat.
Aplicarea în acest mod a prevederilor legale referitoare la sancţiunile contravenţionale în situaţia lipsei vinovăţiei, pe de o parte, şi aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situaţia în care există vinovăţie, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeaşi abordare fiind aplicabilă şi ulterior acestei date, întotdeauna când situaţia de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăţie sau există vinovăţie, dar este prima abatere a contribuabilului.
În situaţia în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, vor analiza situaţia de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puţin următoarele situaţii şi pot proceda în consecinţă astfel: este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat şi instalat, situaţie în care organul de control aplică avertismentul şi stabileşte un termen de instalare foarte scurt; nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piaţă aparate corespunzătoare activităţii acestuia, situaţie în care organul de control aplică avertismentul şi stabileşte un termen scurt de dotare.
Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituţia publică cu atribuţii de control are obligaţia să reia controlul, iar în situaţia în care se constată neîndeplinirea obligaţiilor legale în termenul acordat se aplică sancţiunile prevăzute de OUG nr. 28/1999.
"Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic şi transmiterea zilnică a informaţiilor se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor. Până la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar electronic, prin declaraţie inteligentă pusă deja la dispoziţia operatorilor economici (A 4200)", se mai spune în comunicat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.