Publicitate
"Trebuie să se iasă din blocaj conceptual şi făţărnicie. Sănătatea publică şi educaţia sunt în mod cronic mult sub-finanţate; cheltuielile de apărare şi securitate pot creşte în mod necesar (nu numai fiindcă la graniţe sunt pericole de conflict militar foarte mari), impactul schimbărilor climatice reclamă capacitate de intervenţie a statului în momente critice”, explică CF.
”A miza numai pe resurse din PNRR şi CFM ar însemna miopie în politica economică, mai ales că sunt nevoi de bază care nu pot fi acoperite cu fonduri europene. Analize ale CF, alte documente de analiză (inclusiv ale CE), arată că nu este posibil ca această consolidare să se poată realiza simultan cu furnizarea unei mase critice de bunuri publice esenţiale, numai prin restrângerea cheltuielilor publice”, se mai spune în comunicatul Consiliului Fiscal.
”CF nu subestimează dificultatea economică, socială şi politică a unor măsuri de creştere a veniturilor fiscale, care au impact distribuţional semnificativ. De aceea, 2022 este un an test foarte sever în privinţa consolidării bugetare. Pasul insuficient de consolidare fiscal-bugetară în 2021 face ca fereastra de oportunitate pentru aceasta să fie în restrângere, realizarea unor venituri viitoare cu un ritm de creştere comparabil cu cel din 2021 fiind improbabilă", se precizează în opinia CF.
Rectificarea bugetară, desființată de Consiliul Fiscal: Este singulară în istoria rectificărilor
Reprezentanţii Consiliului Fiscal consideră stranie teza conform căreia în România nu se poate colecta mai mult de 27-28% din PIB şi că, din această cauză, consolidarea bugetară se poate face numai pe partea de cheltuieli. Nu se poate susţine consolidarea numai pe parte de cheltuieli şi, totodată, blama colectarea foarte ineficientă, având în vedere situaţia deplorabilă la TVA, au explicat aceştia.
De asemenea, CF menţionează că o consolidare mai lentă decât cea optimă creşte riscurile la adresa finanţării neproblematice a dezechilibrului extern, precum şi în ceea ce priveşte condiţiile de finanţare. Realizarea ajustării într-un climat de politici contracţioniste este mult mai dificilă.
"Utilizarea finanţării puse la dispoziţie de UE, care să înlocuiască pe cât posibil folosirea resurselor bugetare proprii, este esenţială pentru un parcurs favorabil al economiei româneşti pe un orizont de timp mediu şi lung. PNRR, alături de resursele disponibile prin CFM, poate fi un instrument vital pentru facilitarea ajustării fiscale (consolidării bugetare) necesare, prin susţinerea unui nivel mai ridicat al activităţii economice decât cel indus de un impuls fiscal negativ şi înăsprirea politicii monetare - pentru evitarea intrării într-o zonă de echilibrare precară sau chiar de instabilitate a economiei", se spune în document.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.