Consiliul Fiscal: Anul viitor este un an test foarte sever

Matei Ion |
Data publicării:
Bugetul trebuie consolidat
Bugetul trebuie consolidat

Anul viitor este un an test foarte sever în privinţa consolidării bugetare iar o consolidare mai lentă decât cea optimă creşte riscurile la adresa finanţării neproblematice a dezechilibrului extern, precum şi în ceea ce priveşte condiţiile de finanţare, se arată în Opinia Consiliului Fiscal privind Legea bugetului de stat pe anul 2022, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 şi Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2022-2024.

"Trebuie să se iasă din blocaj conceptual şi făţărnicie. Sănătatea publică şi educaţia sunt în mod cronic mult sub-finanţate; cheltuielile de apărare şi securitate pot creşte în mod necesar (nu numai fiindcă la graniţe sunt pericole de conflict militar foarte mari), impactul schimbărilor climatice reclamă capacitate de intervenţie a statului în momente critice”, explică CF.

”A miza numai pe resurse din PNRR şi CFM ar însemna miopie în politica economică, mai ales că sunt nevoi de bază care nu pot fi acoperite cu fonduri europene. Analize ale CF, alte documente de analiză (inclusiv ale CE), arată că nu este posibil ca această consolidare să se poată realiza simultan cu furnizarea unei mase critice de bunuri publice esenţiale, numai prin restrângerea cheltuielilor publice”, se mai spune în comunicatul Consiliului Fiscal.

”CF nu subestimează dificultatea economică, socială şi politică a unor măsuri de creştere a veniturilor fiscale, care au impact distribuţional semnificativ. De aceea, 2022 este un an test foarte sever în privinţa consolidării bugetare. Pasul insuficient de consolidare fiscal-bugetară în 2021 face ca fereastra de oportunitate pentru aceasta să fie în restrângere, realizarea unor venituri viitoare cu un ritm de creştere comparabil cu cel din 2021 fiind improbabilă", se precizează în opinia CF.

Rectificarea bugetară, desființată de Consiliul Fiscal: Este singulară în istoria rectificărilor

Reprezentanţii Consiliului Fiscal consideră stranie teza conform căreia în România nu se poate colecta mai mult de 27-28% din PIB şi că, din această cauză, consolidarea bugetară se poate face numai pe partea de cheltuieli. Nu se poate susţine consolidarea numai pe parte de cheltuieli şi, totodată, blama colectarea foarte ineficientă, având în vedere situaţia deplorabilă la TVA, au explicat aceştia.

De asemenea, CF menţionează că o consolidare mai lentă decât cea optimă creşte riscurile la adresa finanţării neproblematice a dezechilibrului extern, precum şi în ceea ce priveşte condiţiile de finanţare. Realizarea ajustării într-un climat de politici contracţioniste este mult mai dificilă.

"Utilizarea finanţării puse la dispoziţie de UE, care să înlocuiască pe cât posibil folosirea resurselor bugetare proprii, este esenţială pentru un parcurs favorabil al economiei româneşti pe un orizont de timp mediu şi lung. PNRR, alături de resursele disponibile prin CFM, poate fi un instrument vital pentru facilitarea ajustării fiscale (consolidării bugetare) necesare, prin susţinerea unui nivel mai ridicat al activităţii economice decât cel indus de un impuls fiscal negativ şi înăsprirea politicii monetare - pentru evitarea intrării într-o zonă de echilibrare precară sau chiar de instabilitate a economiei", se spune în document. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470478.36RON
1 ETH = 15937.09RON
1 LTC = 464.10RON
1 XRP = 7.55RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel