Situația actuală arată că deficitul ar putea atinge un nivel de aproximativ 6,5% din PIB, iar reducerea acestuia necesită acțiuni imediate, având în vedere cheltuieli suplimentare și încasări sub așteptări.
CF aștepta o rectificare bugetară și a evaluat Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 90/2023, care se concentrează pe limitarea cheltuielilor publice. Motivarea publică a ordonanței, în sensul stopării cheltuielilor excesive, este considerată surprinzătoare, deoarece cheltuielile sunt constrânse de alocările existente prin legea bugetului.
În ceea ce privește măsurile fiscale, acestea sunt văzute ca un pas în direcția corectă pentru obținerea unui regim fiscal echitabil, dar un deficit bugetar sub 3% din PIB rămâne o provocare.
Contextul economic evidențiază fragilitatea bugetului României, cu deficite bugetare persistente și venituri scăzute în comparație cu media UE. Evaziunea fiscală ridicată și problemele structurale ale bugetului au condus la intrarea în procedura de deficit excesiv din 2020.
Ordonanța recent adoptată a fost percepută ca o restructurare de cheltuieli publice, ducând la derogări semnificative de la regulile fiscale existente. Folosirea Fondului de Rezervă bugetară a devenit un instrument major de ajustare a bugetului, dar aceasta poate avea impact negativ asupra economiei, generând arierate și limitând creșterea economică.
CF a avertizat că limitarea cheltuielilor prin ordonanțe prezintă riscuri majore, inclusiv lipsa de transparență și utilizarea discreționară a resurselor, contrar regulilor fiscale. Recurgerea la astfel de procedee creează întrebări legate de legitimitatea lor în cadrul procedurilor bugetare.
Situația bugetară din România necesită o abordare realistă, cu rectificări bugetare eficiente și reforme fiscale profunde pentru a reduce deficitul într-un mod durabil. Implementarea analizelor de eficiență a cheltuielilor publice și reformele fiscale sunt considerate esențiale pentru consolidarea bugetară.
Se subliniază importanța absorbției fondurilor europene pentru a atenua impactul corecțiilor bugetare și pentru a sprijini modernizarea și tranziția către o economie mai verde. Cu toate acestea, se estimează că o corecție bugetară semnificativă către un deficit de 3% din PIB va necesita timp suplimentar și eforturi concentrate.
CF reiterează necesitatea unor construcții bugetare realiste și a reformei fiscale pentru a gestiona presiunile bugetare viitoare, provenite din schimbările climatice, tranziția energetică și alte provocări globale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.