Concret, prin acest demers se dorește modificarea Legii 312 privind Statutul Băncii Naționale a României în sensul abrogării alineatelor 3 și 3 ale articolului 25, conform cărora membrii Consiliului de administratie al BNR şi personalul acesteia, însărcinat să exercite atribuţii de supraveghere prudențială, nu răspund civil sau penal.
În expunerea de motive, senatorul ALDE apreciază că prevederile invocate "statuează un regim privilegiat pentru aceste categorii de personal, un nou tip de imunitate care este de natură să creeze un dezechilibru în ceea ce privește răspunderea tuturor cetățenilor în fața legii în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu, imunitate ce excede cadrului constituțional. Practic, susține Daniel Zamfir, prin menținerea celor două alineate ”putem vorbi despre o liptă de asumare a responsabilității factorilor decizionali din cadrul BNR, în condițiile în care aceștia nu răspund în fața legii pentru deciziile de importanță majoră asupra societății și economiei românești”.
Ce spun cele două alineate:
"Articolul 25
Reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudentiala a instituţiilor de credit
(3) Membrii Consiliului de administratie al Băncii Naţionale a României şi personalul acesteia, insarcinat sa exercite atribuţii de supraveghere prudentiala, nu raspund civil sau penal, după caz, dacă instantele judecătorești constata indeplinirea sau omisiunea indeplinirii de către aceste persoane, cu buna-credinta şi fără neglijenta, a oricărui act sau fapt în legătură cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor de supraveghere prudentiala.
(4) Cheltuielile de judecată ocazionate de procedurile judiciare initiate împotriva persoanelor prevăzute la alin. (3) se suporta de Banca Naţionala a României."
Poziția Consiliului Legislativ
Avizul Consiliului Legislativ a fost unul negativ. Printre motivele prezentate, s-a precizata că ”dispozițiile propuse spre abrogare reprezintă transpunerea, în legislația națională, a principiului protecției legale a autorității de supraveghere, consacrat prin Principiile de bază pentru o supraveghere bancară eficientă, emise de Comitetul de la Basel, revizuite în anul 2012”.
Ce a spus Guvernul
În punctul său de vedere, Guvernul constată, printre altele, că ”soluția legislativă propusă are o sferă de aplicare mai largă decât cea prefigurată de inițiator, afectând și substanța reglementării unui alt act normativ special”. Pe de altă parte, se precizează că expunerea de motive nu a fost elaborată corect, pentru că ”nu conține informații concludente referitoare la conținutul evalării impactului reglementărilor propuse asupra actelor normative în materie”. În concluzie, Guvernul subliază în Punctul său de vedere că ”Parlamentul va decide cu privire la oportunitatea adoptării acestei inițiative legislative”.
Proiectul va intra în dezbaterea Camerei Deputaților, care este decizională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.