Nu este un zbor ca toate celelalte. Este un eveniment. Atât pentru constructor, cât și pentru industria chineză. Duminica, la ora locală 10:45 a.m. (2:45 a.m. GMT), un C919 în culorile companiei China Eastern va decola de pe aeroportul din Shanghai cu destinația Beijing. Primul zbor comercial al acestei aeronave mediu-curier ilustrează dorința Chinei de a zdruncina actualul duopol format de Airbus și Boeing.
Livrat în decembrie anul trecut către China Eastern, aeronava va parcurge, duminică, cei 1.075 de kilometri care separă cele două orașe în puțin mai puțin de două ore și jumătate.
Un pas simbolic
Cu aceste prime zboruri comerciale, China face extrem de simbolic. Construit de Commercial Aircraft Corporation of China (Camac), companie deținută de stat, după cinci ani de teste, C919 a fost certificat în iulie 2022. Conceput pentru a transporta, în versiunea sa standard, 158 de pasageri pe o lungime de 5.500 km, este a doua aeronavă comercială dezvoltată de China. Mult mai ambițios decât ARJ21, care este în primul rând un avion regional, C919 este primul avion modern de linie pe distanțe medii, proiectat și construit conform normelor occidentale.
A fost gândit pentru a concura direct cu Airbus A320 (are aproape aceleași dimensiuni, cu un fuselaj de 36 de metri lungime) și Boeing 737 MAX. Iar Beijingul speră că C919 va ocupa 10% din piața chineză până în 2025, în timp ce în prezent Airbus și Boeing reprezintă 98%. La începutul anului 2023, Comac a anunțat că a primit peste 1.200 de comenzi pentru noul său avion. Și-a propus să producă anual 150 de dispozitive până în 2028.
De asemenea, va permite Beijingului să-și afirme puțin mai mult ambițiile și să-și manifeste independența economică față de Occident. A nu avea un avion „made in China” înseamnă a fi „la mila altora”, a deplâns președintele Xi Jinping în 2014.
Dependența de străinătate
Totuși, dacă C919 este un subiect de mândrie pentru Beijing și poartă ștampila „made in China”, aparatul depinde în mare măsură de tehnologiile din străinătate, având în vedere că aproximativ 40% din piese sunt furnizate de producători din afara țării.
Este vorba, în primul rând, de motoarelor LEAP, fabricate de CFM International, un joint venture între americanul GE Aviation și francezul Safran Aircraft Engines, care echipează și A320. La fel, trenul de aterizare a fost proiectat de germanul Liebherr.
Ideea unui avion „made in China” datează din anii 1970
În anii 1970, China lui Mao încercase deja să lanseze un avion de linie „made in China”: Y-10. Dar proiectul acestui aparat cu patru motoare de inspirație sovietică s-a încheiat cu un eșec tehnologic și comercial amar, inclusiv cu aviația civilă chineză.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.