Puține sunt întreprinderile care au cunoscut, în existența lor, gustul unui asemenea entuziasm. Impulsionat de cererea globală pentru medicamentul său vedetă, antidiabeticul Ozempic, și versiunea de suprimare a poftei de mâncare Wegovy, laboratorul farmaceutic danez Novo Nordisk a dezvăluit miercuri un profit net în creștere cu 51% în 2023, până la echivalentul a 11,2 miliarde de euro și anticipează o creștere suplimentară în 2024.
Piața noilor tratamente anti-obezitate este mai suculentă ca niciodata, stimulata de studiile care confirmă diversele beneficii medicale pentru persoanele obeze. Impactul pozitiv asupra funcțiilor cardiace și artrita genunchiului (unde Wegovy a fost comparat cu un placebo) este deja un fapt stabilit, iar ultimele cercetări arată că există o îmbunătățire generală, inclusiv împotriva riscului de Alzheimer.
În timp ce prețula acțiunii Novo a urcat deja semnificativ în ultimii doi ani, miercuri, la deschiderea piețelor de tranzacționare, laboratorul danez a devenit a doua companie europeană care a depășit pragul simbolic al valorii de piață de 500 miliarde de dolari, înainte de reveni ușor. Înaintea lui, pe Bătrânul Continent doar LVMH trecuse această bară foarte simbolică.
Lipsa durabilă
Singura întrebare pentru piață este cât de repede poate Novo crește producția. Răspunsul este însă același: „Vor dura câțiva ani pentru ca Novo Nordisk să poată face față cererii globale”, a avertizat deja CEO-ul său, Lars Fruergaard Jorgens. Anul trecut, Novo a investit 8 miliarde de euro în fabrici și linii de producție noi, în Danemarca, dar și în fabrica de ambalare din Chartres.
Până la lansarea acestora, compania investește și pe termen scurt în capacități de subcontractare externă, dar deficitul global al antidiabeticului Ozempic va continua, în detrimentul pacienților cărora le este rezervat în mod normal. Vina aparține celor folosesc abuziv medicamentul din dorința de a slăbi rapid și fără efort, o situația generată de absența de pe piață a Wegovy (aceeași substanță activă pentru ambele produse, doar dozajul diferă). Novo gestionează deficitul printr-o politică de cote pentru diverse zone geografice.
În 2023, cifra de afaceri totală a laboratorului danez a atins echivalentul a 31 de miliarde de euro (+36%), dintre care jumătate (16,5 miliarde) pentru antidiabetice din familia GLP-1 precum Ozempic, care a urcat cu 52% într-un an. La acestea se adaugă 5,6 miliarde de euro din medicamente anti-obezitate (Wegovy, dar și mai vechea Saxenda).
Pariul câștigător
Compania daneză este, alături de firma americană Lilly și grupul francez Sanofi, unul dintre cei trei mari specialiști mondiali în diabet. Capacitatea de suprimare a poftei de mâncare a antidiabeticelor din familia GLP-1 care tratează diabetul de tip 2 au contribuit masiv la creștea în valoare a companiei în momentul în care a pariat pe pierderea în greutate, începând din 2021 (anul lansării Wegovy). A fost un pariu câștigător, iar piața obezității a explodat.
Și nu este decât începutul, deoarece dincolo de Ozempic și Wegovy, apare o nouă generație și mai eficientă de tratamente împotriva obezității. De aici și predicția analiștilor financiari că piața ar putea depăși 100 de miliarde de dolari pe an până în 2030. A doua generație de medicamente injectabile și-a făcut deja intrarea cu Mounjaro, dezvoltat de laboratorul american Lilly și lansat în 2022 în Statele Unite.
Dar Novo se află în faza 3 a studiului clinic pentru următorul medicament, CagriSema, care combină două acțiuni: reduce aportul caloric, precum Ozempic și, de asemenea, crește consumul de energie al organismului, care începe să ardă mai multe calorii. Pierderea în greutate poate ajunge la un sfert din masa corporală a persoanelor obeze.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.