Combustibilii ”curați” au un secret murdar, însă vânătoarea a început deja

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Aramco a profitat din plin de criza de petrol și gaze
Aramco a profitat din plin de criza de petrol și gaze

Pe 10 septembrie a avut loc o premieră în Europa. O navă a acostat în portul german Hamburg, transportând un combustibil puțin cunoscut care este prezentat ca un potențial răspuns curat la problemele energetice ale Europei: amoniacul albastru. Fabricat din hidrogen, acesta poate fi, de asemenea, ars fără a produce emisii de dioxid de carbon care încălzesc planeta și are avantajul de a fi mai ușor de transportat. 

Prima încărcătură de testare din Europa este destinată celui mai mare producător de cupru de pe continent, Aurubis AG, în cadrul unui acord încheiat cu Emiratele Arabe Unite la doar trei săptămâni după ce invazia Rusiei în Ucraina a bulversat piețele energetice mondiale. Al doilea transport va pleca în câteva săptămâni, a declarat săptămâna trecută Mariam Almheiri, ministrul schimbărilor climatice și mediului din Emiratele Arabe Unite, relatează Bloomberg.

Dacă totul funcționează conform planului, amoniacul albastru ar putea oferi o soluție pentru națiunile europene care doresc să se debaraseze de gazul rusesc fără a submina angajamentele de combatere a schimbărilor climatice. De asemenea, ar putea anunța o nouă eră pentru națiunile arabe din Golf, care se luptă pentru a domina piața amoniacului albastru care se află într-un stadiu incipient, dar în creștere rapidă, un combustibil al viitorului, pe măsură ce lumea se îndepărtează petrol și gaze.

Până în prezent, amoniacul albastru a fost livrat doar în cantități mici în țări precum Germania, Coreea de Sud și Japonia, aproape în totalitate din Orientul Mijlociu, bogat în petrol și gaze. Însă, în acvest weekend când cancelarul german Olaf Scholz a vizitat regiunea pentru a asigura mai multe livrări de gaz, a discutat și despre viitoarele livrări de hidrogen și amoniac - ca parte a tranziției mai largi a Germaniei către o energie mai curată.

Cât de ”curat” este de fapt amoniacul albastru

Problema este că amoniacul albastru care a fost livrat până acum în Europa nu este nici pe departe atât de curat pe cât pare, potrivit mai multor persoane din interior care au vorbit cu Bloomberg Green sub rezerva anonimatului. C02 capturat în timpul producției sale a fost folosit de unii dintre cei mai mari producători de petrol din lume pentru a extrage combustibili fosili care sunt greu de atins.

În teorie, atât hidrogenul, cât și amoniacul pot fi considerați combustibili curați, deoarece ard fără să elibereze dioxid de carbon. Însă, în primul rând, depinde foarte mult de modul în care sunt produși. Dacă acești viitori combustibili sunt derivați din apă într-un proces alimentat cu energie regenerabilă, nu sunt generate emisii de carbon, iar produsul rezultat poate fi etichetat drept "verde".

Cu toate acestea, până acum, amoniacul a fost fabricat în mare parte cu ajutorul gazului metan, un proces energointensiv care eliberează CO₂ și încălzește și mai mult planeta. Atunci când acest carbon este capturat și împiedicat permanent să intre în atmosferă, amoniacul rezultat este considerat "albastru" - nu este cel mai curat combustibil, dar este mai curat decât arderea combustibililor fosili. 

Pentru cantitățile expediate Germaniei, Abu Dhabi National Oil Co. captează aproximativ 70% din emisiile de carbon asociate, potrivit unei persoane familiarizate cu acest plan. Până acum, totul este bine. Gazele cu efect de seră capturate vor fi apoi transportate cu un camion pe o distanță de aproximativ 200 de kilometri - arzând combustibili fosili pe drum - până la o instalație unde vor fi injectate în puțuri din Abu Dhabi pentru a extrage mai mult petrol, potrivit persoanei în cauză. Acest proces, cunoscut sub numele de recuperare îmbunătățită a petrolului, nu este nou sau neobișnuit în industrie. Dar nici nu este considerat ecologic. 

Petrolul suplimentar obținut în urma acestui proces va ajunge să emită mai mult CO₂ atunci când va fi ars. Prin urmare, deși utilizarea amoniacului din Emiratele Arabe Unite va permite Aurubis și altor utilizatori finali să își reducă propriile emisii în comparație cu gazele naturale pe care le ard în mod normal, în atmosferă, unde CO₂ persistă până la un secol și încălzește planeta, nu este clar ce câștiguri nete vor fi fost obținute.

Prima încărcătură de amoniac albastru din lume a fost produsă într-un mod similar, părăsind orașul industrial Jubail de pe coasta de est a Arabiei Saudite în 2020. O parte din CO₂ a fost folosită pentru a produce metanol, care, atunci când este ars, trimite, de asemenea, gaze cu efect de seră în atmosferă. Restul a fost transportat cu camionul la câmpul petrolier Uthmaniyah din țară pentru recuperarea îmbunătățită a țițeiului.

În încercarea de a învinge concurența pentru a expedia primul lot de amoniac albastru din istorie, Saudi Aramco și ramura sa chimică, Saudi Basic Industries Corp. au făcut și alte ”scamatorii”. Purtătorii de cuvânt ai Sabic și Aramco au confirmat anul trecut că nu au captat CO₂ direct de la instalația de amoniac. În schimb, au scăzut emisiile captate într-un proces separat de fabricare a substanțelor chimice pentru a "compensa" poluarea creată de producția de amoniac. Aceasta înseamnă că nu s-a împiedicat intrarea în atmosferă a unor gaze cu efect de seră suplimentare.

Germania, presată de lipsa gazelor rusești

Acordul privind amoniacul albastru cu Adnoc a fost finalizat în martie, când vicecancelarul german Robert Habeck a vizitat Abu Dhabi, în căutarea de noi surse de energie în urma frenetică a invaziei Rusiei.  Germania a declarat că vede transporturile pilot ca pe fundamentul unei rute de tranzit pe termen mediu și dorește ca livrările să acopere cererea care, potrivit previziunilor guvernului federal, va ajunge până la 110 terrawați-oră - echivalentul a aproximativ un sfert din consumul anual actual de energie electrică al Germaniei - până în 2030.

Germania redeschide deja centralele pe cărbune închise și renunță la normele de poluare pentru incineratoarele de gunoi pentru a evita o creștere bruscă a prețurilor energiei electrice pe timp de iarnă; prin comparație, amoniacul din Orientul Mijlociu pare relativ curat.

Într-un interviu acordat Bloomberg TV în luna august, Ahmed El-Hoshy, directorul executiv al Fertiglobe, care administrează uzina de amoniac folosită pentru a produce primele transporturi din Germania, a lăudat beneficiile înlocuirii gazului natural în Europa cu amoniacul albastru ca o modalitate de a consolida independența continentului.

Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite nu au încălcat nicio regulă atunci când au produs amoniacul albastru - lumea încă dezbate care ar trebui să fie standardele pentru aceste noi surse de combustibil. Odată ce aceste linii directoare vor fi stabilite și șocul energetic rusesc va dispărea, perspectivele globale pentru amoniacul albastru încep să pară mai puțin sigure.

Comisia Europeană a propus ca, pentru ca hidrogenul și produsele conexe, precum amoniacul, să fie considerate cu emisii reduse de dioxid de carbon, cel puțin 70% din emisiile rezultate din producerea și transportul substanței trebuie să fie captate și stocate permanent. În conformitate cu normele propuse de UE, cumpărătorii de amoniac fabricat ca aceste prime încărcături ar trebui să plătească pentru carbonul emis în timpul producției, ceea ce ar face ca produsul final să fie mult mai scump.

Citește și: OPEC+ ar putea scădea producția de petrol. Pentru noi, o veste proastă

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9768
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.9767
USD
Azi 4.7319
Diferența -0.0137
Zi precendentă 4.7456
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9768 RON
USD flag1 USD = 4.7319 RON
GBP flag1 GBP = 5.9563 RON
CHF flag1 CHF = 5.3448 RON
AUD flag1 AUD = 3.0728 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3585 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0308 RON
NOK flag1 NOK = 0.4260 RON
SEK flag1 SEK = 0.4318 RON
XAU flag1 XAU = 400.2435 RON
Monede Crypto
1 BTC = 439618.07RON
1 ETH = 15802.37RON
1 LTC = 431.17RON
1 XRP = 6.49RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.87%
6 luni: 5.92%
12 luni: 5.96%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17015.460.20%
BET-BK3151.510.85%
BET-EF917.24-0.06%
BET-FI60297.070.65%
BET-NG1207.35-0.10%
BET-TR37523.760.19%
BET-TRN36472.930.19%
BET-XT1461.450.28%
BET-XT-TR3168.200.28%
BET-XT-TRN3086.010.28%
BETAeRO911.140.70%
BETPlus2519.660.28%
RTL37803.560.18%

Opinii

Oameni pe stradă / Foto: Arhiva DCBusiness
Casă țărănească din secolul XIX

Programul economic al lui Călin Georgescu ar arunca România cu 200 de ani în urmă

Călin Georgescu, câștigătorul primului tur al...

Oameni traversează strada / Foto: Oana Pavelescu

Negrescu: Solicit public autorităților să iasă cu un mesaj de calmare a piețelor

Analistul economic Adrian Negrescu a vorbit la...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel