Modificările vizează reglementări privind condițiile în care se poate face testarea pe drumurile publice a mașinilor autonome, adică a celor prevăzute cu sistem de conducere automatizată.
Proiectul dorește definirea conceptului de sistem de conducere automatizată. Mai exact, pe viitor, Codul rutier va stabili că sistemul de conducere automatizată reprezintă “funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor”.
O altă modificare vizează stabilirea cadrului legat necesar autorizării pentru probe a autovehiculelor prevăzute cu sistem de conducere automatizată, în scopul testării lor pe anumite trasee stabilite în prealabil de către poliția rutieră.
Astfel, pentru testarea mașinilor prevăzute cu sistem de conducere automatizată pe drumurile publice, autorizația și numerele de probă se vor elibera firmelor care doresc introducerea pe piața românească a acestor mașini, în baza prezentării unei dovezi eliberate de Registrul Auto Român cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate. Cerințele tehnice ale mașinilor cu conducere automatizată vor fi stabilite, prin ordin, de Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Atenţie unde parcaţi! Acţiune de amploare a poliţiei, în Bucureşti
Următorul pas este acela că firmele care obțin autorizarea vor trebui să solicite poliției rutiere să stabilească atât trasee, cât și intervale orare în care să poată face testarea mașinilor prevăzute cu sistem de conducere automatizată.
Mașinile cu conducere automatizată ce vor fi supuse testării vor trebui să aibă o persoană desemnată pentru supraveghere. În cazul în care o mașină autonomă va încălca regulile de circulație în timpul testării, răspunzătoare pentru asta va fi compania deținătoare a autorizației de testare, scrie Avocatnet. Excepție de la această regulă se va face doar în cazul în care controlul mașinii fusese preluat de către persoana care asigura supravegherea.
În cazul producerii unui accident, firma ce deține autorizația de testare a mașinii va fi obligată, la solicitarea poliției rutiere, “să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată, pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului”, după cum apare în proiect.
Deocamdată toate aceste măsuri sunt în stadiu de propunere care a fost pusă în dezbatere publică de către Ministerul de Interne.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.