Publicitate
În Egipt, vânzările de Coca-Cola s-au prăbușit în acest an, în timp ce marca locală V7 a exportat de trei ori mai multe sticle de cola în Orientul Mijlociu și în regiunea extinsă decât anul trecut. În Bangladesh, o revoltă a forțat Coca-Cola să anuleze o campanie publicitară împotriva boicotului. Și în Orientul Mijlociu, creșterea rapidă a Pepsi s-a estompat după începerea războiului din Gaza în octombrie.
În Pakistan, Krave Mart, una dintre cele mai importante aplicații de livrare, a văzut cum rivalii locali ai cola, precum Cola Next și Pakola, au crescut în popularitate și au ajuns să reprezinte aproximativ 12% din categoria băuturilor răcoritoare, a declarat fondatorul Kassim Shroff pentru Reuters în această lună. Înainte de boicot, cifra era mai apropiată de 2,5%.
Mulți consumatori care se feresc de Coca-Cola și PepsiCo invocă sprijinul acordat de SUA Israelului de-a lungul deceniilor, inclusiv în războiul actual, în desfășurare, contra Hamas.
„Unii consumatori decid să facă achiziții diferite din cauza percepției politice”, a declarat directorul general al PepsiCo, Ramon Laguarta, pentru Reuters într-un interviu acordat la 11 iulie, adăugând că boicoturile «au un impact asupra anumitor zone geografice», precum Liban, Pakistan și Egipt. „Ne vom descurca în timp”, a spus el.
Venituri mai mici
Veniturile totale ale PepsiCo din divizia sa din Africa, Orientul Mijlociu și Asia de Sud au fost de 6 miliarde de dolari în 2023, conform rezultatelor publicate. În același an, veniturile Coca-Cola din regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa au fost de 8 miliarde de dolari, conform documentelor companiei.
În cele șase luni care au urmat atacurilor Hamas din 7 octombrie asupra Israelului, care au declanșat invazia din Gaza, volumele de băuturi PepsiCo din divizia Africa, Orientul Mijlociu și Asia de Sud abia au crescut, după ce au înregistrat creșteri de 8% și 15% în aceleași trimestre din 2022/23, a declarat compania.
Volumele de Coca-Cola vândute în Egipt au scăzut cu două cifre procentuale în primele șase luni din an, potrivit datelor Coca-Cola. În aceeași perioadă a anului trecut, volumele au crescut cu o singură cifră.
Ca răspuns la o solicitare a Reuters, PepsiCo a declarat că nici compania „și nici una dintre mărcile noastre nu este afiliată cu vreun guvern sau armată în conflict”. Coca-Cola a declarat că nu finanțează operațiuni militare în Israel sau în orice altă țară.
O mare fabrică, distrusă de război
Omul de afaceri palestinian-american Zahi Khouri a fondat National Beverage Company, îmbuteliatorul Coca-Cola din Ramallah, care vinde Coca-Cola în Cisiordania. Uzina de 25 de milioane de dolari a companiei din Gaza, deschisă în 2016, a fost distrusă în război, a spus el.
Khouri a spus că boicoturile sunt o chestiune de alegere personală, dar nu îi ajută cu adevărat pe palestinieni. În Cisiordania, a spus el, acestea au avut un impact limitat asupra vânzărilor.
„Doar încetarea ocupației ar ajuta situația”, a spus Khouri, care susține crearea unui stat palestinian alături de Israel.
Marile companii producătoare de sucuri nu sunt străine de presiunea exercitată de sutele de milioane de consumatori din lumea musulmană. După ce Coca-Cola a deschis o fabrică în Israel în anii 1960, a fost lovită de un boicot al Ligii Arabe care a durat până la începutul anilor 1990 și de care a beneficiat Pepsi ani de zile în Orientul Mijlociu.
PepsiCo, care a intrat în Israel la începutul anilor 1990, s-a confruntat și ea cu boicoturi atunci când a achiziționat SodaStream din Israel pentru 3,2 miliarde de dolari în 2018.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.