”Eu nu am fost mare adept al scăderii TVA-ului la carburant. Ați văzut ce s-a întâmplat în Germania, s-a scăzut TVA-ul și carburantul s-a scumpit.
Am venit cu o măsură cu 0,5 bani din acciză doar pentru transportatori, pentru cei care fac transport de persoane și pentru distribuitori, încercând să venim pe o zonă punctuală a economiei.
Ce mă mir eu este altceva. 120 de dolari pe baril era și acum un an sau doi și aveam la pompă prețul de 7,8 lei pe litru. Acum este tot 120 de dolari barilul și prețul este peste 9 lei. Eu vreau să vă întreb și pe dumneavoastră, și pe cei de la Consiliul Concurenței ce fac?”
La remarca unui jurnalist, că o anchetă a Consiliului Concurenței durează cinci ani, Marcel Ciolacu a afirmat: ”Nu mai bine cei de la Consiliul Concurenței își dau demisia și lasă pe unii să poată face niște anchete în timp real?“.
Nu venim cu o taxare
Pe de altă parte, preşedintele Camerei Deputaţilor spune că nu va exista o taxare sau o acciză pe zahăr, ci este vorba doar despre aducerea TVA la acelaşi nivel cu cel al ţărilor care descurajează consumul băuturilor care conţin zahăr.
"Nu este suprataxare. De exemplu, în SUA există acciză pentru băuturile cu zahăr. Măcar noi să ajungem să plătim la aceste produse acelaşi TVA pe care îl plătesc şi ceilalţi, respectiv de 19%. Părerea mea este că este corect aşa. Toate statele civilizate nu încurajează, toate statele civilizate au luat această măsură - să descurajeze. Nu venim cu o taxare, categoric nu. Nimeni nu vine cu o taxă sau cu o acciză pe zahăr, dar aduci la acelaşi nivel TVA-ul", a declarat Marcel Ciolacu, marţi, la Parlament.
Citește și Chirițoiu a găsit vinovatul pentru creșterea prețurilor
În acest context, analistul financiar Adrian Negrescu a vorbit despre soluțiile pe care le are statul român cu privire la scumpirea carburanților.
"Statul are tot interesul ca motorina să se scumpească până la cer. Atâta timp cât statul câștigă 60% din fiecare litru de carburant vândut în România, să nu ne așteptăm la cine știe ce măsuri menite să tempereze creșterea preturilor. Statul are nevoie de bani, se adâncește în datorii și cheltuieli tot mai mari, iar carburanții, alături de banii din energie și gaze reprezintă o sursă importantă de venit", a declarat analistul.
Avantajul statului
"Cu cât prețurile cresc mai mult, cu atât statul încasează mai mult și are cu ce să își plătească bugetarii, cheltuielile de funcționare și pensiile. Despre investiții nici nu poate fi vorba", a zis Adrian Negrescu.
Nu benzinăriile sunt de vină!
"Ca să vă faceți o idee, la un litru de carburant, benzinarii câștigă 10-15 bani, 2-3 lei îl reprezintă prețul petrolului, iar restul până la 9 lei este câștigul statului. Nu benzinarii sunt de vină pentru prețuri, ci statul care n-a știut sau nu a vrut să stăpânească inflația, creșterea costurilor la producător, iureșul prețurilor din energie", a explicat analistul.
Autoritățile dacă doresc, pot ajuta economia
"Dacă autoritățile și-ar dori să ajute economia rapid, ar tăia de exemplu TVA-ul la 5% pentru motorină și benzină. Ar putea reduce acciza la carburanți nu doar pentru transportatori, ci pentru toată lumea. Și nu cu 50 de bani, o sumă ridicolă raportat la prețurile din prezent", a declarat Negrescu. Citește mai departe AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.