Inflația persistentă îi va obliga pe francezi să renunțe la bucuriile de Crăciun? Cu doar o lună înainte de sărbători, vânzările produselor vedetă ale Crăciunului rămân extrem de timide. Potrivit ultimelor cifre ale cabinetului de specialitate IRI, în săptămâna 7-13 noiembrie, vânzările de ciocolată și de foie gras în supermarketuri au scăzut drastic față de aceeași perioadă a anului trecut: -21% pentru primul produs și -23,5% pentru al doilea.
"Prezența categoriilor festive în top 5" al celor mai în declin categorii de produse - alături de conservele tartinabile, pizza congelată și accesoriile de parafarmacie - "atestă un sezon de Crăciun 2022 care, deși nu putem judeca performanța sa globală în acest stadiu, pare să înceapă mai lent și, prin urmare, mai târziu decât anul trecut", consideră firma de specialitate în ultimul său barometru săptămânal. În plus, s-a înregistrat o scădere semnificativă inclusiv pe segmentul vânzărilor băuturii emblematice a sezonului festiv: șampania (-13%).
Jucăriile nu merg bine
Într-un interviu acordat marți postului Franceinfo, președintele Système U, Dominique Schelcher, a confirmat că ciocolata, "produsul de plăcere" al sărbătorilor, nu s-a mai bucurat de atenția trandițională, cu vânzări considerabil mai mici anul acesta comparativ cu 2021. Șeful lanțului de magazine U a declarat că vânzările au scăzut cu 8% în supermarketuri față de 2021, iar la Système U cu 5%. În mod similar, "campania de Crăciun pentru jucării nu merge bine", a spus el, cu o scădere a achizițiilor de 20% în supermarketuri și de 10% la Système U.
Totuși, Dominique Schelcher nu este panicată. ”Suntem la început, lumea tatonează terenul, face o trecere în revistă a prețurilor, le compară înainte de a se decide ce anume să cumpere. Un lucru pare însă cert: bugetele alocate pentru cadouri nu se vor situa, anul acesta, la nivelul celor din anii trecuți”, a spus el. Ca să nu mai vorbim de inflația prețurilor la alimente și energie, care apasă pe portofelele francezilor și îi forțează să facă alegeri. Chiar dacă mai este o lună până la Crăciun, "dar când sezonul demarează prost, este adesea un semn rău", crede Dominique Schelcher. "Este evident că nu vom face vânzări mari, dar nici nu se poate vorbi despre o catastrofă”, a adăugat el.
În ciuda acestor scăderi observate, șeful Système U "mizează oricum pe un moment festiv, pentru că, într-un context complicat, oamenii au nevoie să se distreze". Un sondaj CSA Research pentru Cofidis, publicat luni, arată că bugetul mediu alocat de francezi pentru cheltuielile de Crăciun este în creștere în acest an: 568 de euro, adică cu 35 de euro mai mult decât în 2021. Ca dovadă, scăderea medie a vânzărilor de foie gras nu afectează în mod egal toate mărcile. Picard, de exemplu, anunță că deja se observă o creștere a numărului de clienți. Retailerul de produse congelate este optimist în ceea ce privește sezonul de sărbători. "Nu am observat niciodată că, în vremuri de criză, clienții sacrifică Crăciunul", a declarat recent Cathy Collart, directorul general al Picard, pentru Le Figaro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.