Școlile care își vor schimba curricula, din această toamnă, vor putea să stabilească atât noi materii obligatorii, cât și să încadreze noi profesori, în domenii care înainte existau doar facultative, astfel încât unii consultanți fiscali ar putea fi cooptați în învățământ. Orele de Educație Financiară ar putea fi predate de profesorii de Economie, la unele liceele care aveau oricum această materie în pragrama obligatorie, însă nici așa nu ar fi suficiente cadre didactice pentru toți elevii.
Ce prevede proiectul „România Educată”
Proiectul „România Educată”, implementat din această toamnă, prin Hotărâre de Guvern, prevede ca unitățile de învățământ cu statut de unități-pilot, experimentale, să „aplice la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, având rolul specific de a testa direct în școli impactul unor modificări sistemice, cu scopul de a le ajusta, corecta și adapta în funcție de nevoi, înainte de scalarea acestora. Unitățile-pilot vor funcționa, de asemenea, după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice, tocmai pentru a le face compatibile cu modelul curricular pilotat”.
Derogările de la curriculumul național și de la normele în vigoare privind organizarea și funcționarea unității de învățământ vor fi realizate printr-un regulament, aprobat prin ordin al Ministrului Educației și Cercetării, care va deroga de la acte normative cu aceeași forță juridică. Intrarea școlilor în program se face prin anunțarea intenției unității de învățământ, în urma hotărârii Consiliului de Administrație și doar după avizul consiliului profesoral, al consiliului școlar al elevilor și al consiliului reprezentativ al părinților. Proiectul „România Educată” este considerat „prioritate critică pentru îndeplinirea Strategiei Naționale de Apărare a Țării, care prevede nevoia de conturare a unui amplu proiect național de educație, contribuind astfel la scăderea vulnerabilităților de securitate națională ale României și la competitivitatea pe piața comună europeană”, se arată în motivarea Hotărârii de Guvern pentru implementarea proiectului.
Citește și: Tendințele cardurilor bancare: cardul de credit online
Cine poate deveni profesor
Nu doar profesorii de Economie vor putea fi cooptați în acest nou sistem pilot, ci și experții din sistemul bancar, iar pentru adaptarea lor la nevoile fiecărei școli, aceștia se vor putea pregăti cu ajutorul unor cursuri de scurtă durată. Cei care deja au experiență de predare la clasă, în școli și licee, vor putea să ocupe primele astfel de posturi, la școlile care intră în proiectul pilot. Cursurile de psiho-pedagogie și metodică pentru noii profesori se vor putea face în sistem universitar, dar și Ministerul Educației va organiza stagii de pregătire pentru specialiști, așa cum le va organiza și pe cele care să ajute cadrele didactice să se adapteze la școala online.
Programe experimentale s-au mai făcut în școlile și liceele din România, în ultimii ani. Mai multe ONG-uri și companii private au implementat programe de voluntariat sau finanțate, pentru a aduce specialiști din diverse domenii în fața elevilor. Astfel, prima sursă de cadre didactice pentru orele de Educație Financiară este chiar această piață deja existentă, la care pot apela instituțiile de învățământ, angajații băncilor și consultanții fiscali fiind primii solicitați să se alăture noilor programe școlare. Pentru unii dintre specialiști, această oportunitate ar putea deveni o opțiune de schimbare a carierei profesionale, prin trecerea definitivă în sistemul de învățământ, așa cum se întâmpla, înainte de 1989, cu inginerii care puteau să predea materii din specializările lor la liceele tehnologice.
Avantajele noii curricule școlare
Marele avantaj al noii abordări a Educației în România este acela că tinerii se vor adapta mult mai ușor la problemele reale din societate și de pe piața financiar-bancară. Vor înțelege mult mai bine decât generațiile anterioare care este rolul banilor, valoarea lor, cum trebuie să gestioneze câștigurile și cum ar putea economisi eficient, pentru a putea face, ulterior, investiții importante. Vor fi mult mai bine pregătiți decât generațiile anterioare pentru a relaționa cu sistemul bancar global, urmând să se adapteze foarte ușor provocărilor pieței financiare.
Pentru a duce la îndeplinire acest deziderat, orele de Educație Financiară vor face parte din oferta curriculară personalizată a multora dintre școlile care aleg, de anul acesta, să intre în sistemul de pilotare, astfel încât toate școlile și liceele din România să preia același sistem, până în anul 2030, conform proiectului „România Educată”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.