De mai bine de un deceniu, 11 noiembrie este ziua freneziei cumpărăturilor, datorită reducerilor foarte atractive oferite de platforme. Evenimentul a fost lansat în 2009 de gigantul comerțului online Alibaba (și de site-urile sale web Taobao și Tmall), iar acum este imitat de toți concurenții lui, cum ar fi JD.com și Pinduoduo.
De ce Ziua Celibatarilor: Din cauza repetării numărului "unu" în data de 11/11. Dar, spre deosebire de alți ani, acum a lipsit ceva. Nu există "același entuziasm" ca în anii precedenți, recunoaște Liu Yingxue, o femeie de 34 de ani din Beijing. "Iar reducerile nu mai sunt la fel de mari ca înainte", a recunoscut ea.
Cred că este din cauza Covid", și-a dat cu părerea Lin Xiangru, tot din Beijing. "Oamenii au un venit mai puțin stabil, așa că nu vor neapărat să cheltuiască bani la o anumită dată pentru produsele care le plac", a spus tânărul de 30 de ani.
Mai puțin, dar mai bun
Cu toate acestea, vânzările de Ziua Celibatarilor ar putea depăși 1.000 de miliarde de yuani (137 de miliarde de euro), potrivit analistului Xiaofeng Wang de la firma de cercetare Forrester. Dacă previziunea se dovește corectă, ar fi o premieră în China și, de asemenea, rezultatul ar fi mai mare decât PIB-ul anual al multor țări.
Spre deosebire de primele ediții ale evenimentului, care au durat doar 24 de ore, acum el se întinde pe parcursul mai multor săptămâni, culminând în ultimele două zile. De joi seară, de la ora 20.00, până vineri, la ora 14.00, vânzările în magazinele online Alibaba și JD.com au totalizat 262 de miliarde de yuani (35,9 miliarde de euro), potrivit unei estimări realizate de Syntun. O tendință mai slabă decât în anii precedenți, spun analiștii.
S-a banalizat, oarecum
În prezent, pe internet "există în mod constant reduceri", ceea ce a banalizat oarecum acest tip de eveniment, explică Vincent Marion, cofondator al Slingshot, o agenție de comunicare cu sediul în Shanghai și specializată în tehnologie. În prezent, "chinezii consumă mai puțin, dar lucruri mai bune", ceea ce înseamnă că s-a ajuns la un consum "responsabil", estimează expertul.
Înainte de pandemie, aceste vânzări erau însoțite, de regulă, de o campanie mediatică intensă din partea Alibaba: un ecran gigant arăta în timp real evoluția tranzacțiilor. Iar pentru ca evenimentul să fie cu adevărat o sărbătoare, la sediul Alibaba din Hangzhou au fost invitate celebrități pentru un spectacol de excepție, la care, în 2019, spre exemplu, a fost prezentă cântăreața americană Taylor Swift sau regina reality show-ului Kim Kardashian.
Trebuie să fim mai sobri
Lucrurile s-au schimbat însă de anul trecut. "Alibaba a început să spună 'acum trebui să fim mai sobri”, a spus Marion. Din 2020, companii puternice de internet au intrat puternic în vizorul guvernului din cauza practicilor lor comerciale și a opacității cu care colectează date. Această campanie de reglementare a costat sectorul miliarde de euro în ceea ce privește capitalizarea de piață și a zdruncinat mulți jucători, inclusiv Alibaba.
În același timp, au avut loc mai multe scandaluri cu implicarea mai multor celebrități. Influencerul Viya, care a fost imaginea comerțului electronic, a dispărut de pe rețelele de socializare anul trecut, după o anchetă pentru evaziune fiscală. De obicei, fiecare dintre postările ei se solda cu zeci de mii de comenzi.
Citește și China a inaugurat cel mai mare magazin duty free din lume VIDEO
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.