Chinezii construiesc mega-rafinării. Care este strategia

Matei Ion |
Data publicării:

China investeşte zeci de miliarde de dolari pentru a construi mega-rafinării, în contextul care cererea de combustibil va atinge valoarea maximă peste cinci ani, transmite Bloomberg.

Astfel, China ar putea să inunde regiunea cu exporturi ieftine.

Cel puţin patru proiecte de mega-rafinării, cu o capacitate de procesare de aproximativ 1,4 milioane de barili pe zi, adică mai mare decât cea a tuturor rafinăriilor din Marea Britanie laolaltă, sunt în prezent în construcţie în China. Aceasta, deşi începând din 2019 şi până în prezent, capacitatea de rafinare a Chinei a crescut cu un milion de barili pe zi. Toate aceste capacităţi vor duce pe piaţă noi produse petroliere şi plastic, chiar dacă grupul China National Petroleum Corp. se aşteaptă ca această cerere de combustibil să atingă valoarea maximă în 2025, după care va începe să scadă din cauza extinderii vehiculelor electrice.

Acest decalaj între extinderea capacităţilor de rafinare şi consumul de combustibil pune China în poziţia în care ar putea deveni un şi mai mare exportator de combustibil, punând în pericol operaţiunile rafinăriilor din Coreea de Sud şi până în Australia şi Europa.

"Din ce în ce mai mult, China este într-o poziţie care îi permite să cucerească cote pe piaţa mondială pe măsură ce continuă să îşi extindă capacităţile de rafinare în timp ce ritmul de creştere a cererii sale interne încetineşte", susţine Michal Meidan, director la Oxford Institute for Energy Studies.

Acțiunile Shell s-au prăbușit la cel mai scăzut nivel din ultimii 25 de ani

De la începutul acestui mileniu şi până în prezent capacitatea de rafinare a Chinei s-a triplat, în condiţiile în care gigantul asiatic a încercat să ţină pasul cu creştere rapidă a consumului de motorină şi benzină. În prezent China produce mai mult combustibil decât are nevoie, ceea ce înseamnă exporturi de aproape un milion de barili pe zi, adică aproape de volumul exporturilor Coreei de Sud şi Indiei, susţin analiştii de la IHS Markit.

Noile mega-rafinării care sunt în prezent în construcţie în zone precum Zhejiang, Jiangsu şi Yantai vor fi orientate spre transformarea petrolului brut în produse petrochimice şi plastic. Aceasta înseamnă o veste deosebit de proastă pentru rafinăriile din Taiwan şi Coreea de Sud, care sunt concepute să aprovizioneze piaţa chineză de produse petrochimice, subliniază Harry Liu, director pentru pieţele petroliere la IHS Markit.

Chiar dacă noile mega-rafinării se vor concentra pe producţia de plastic, şi mai puţin pe combustibili de transport, supra-oferta de produse petroliere va trebui să fie vândută undeva. În aceste condiţii, traderii din regiune se aşteaptă ca rafinăriile chineze să exporte combustibili tocmai în Australia, Europa şi chiar SUA. Aceste exporturi vor afecta cota de piaţă a rafinăriilor actuale, ceea ce ar putea obliga închiderea nor rafinării mai mic din China dar şi a altora din Japonia şi Australia.

În plus, pandemia de coronavirus a accelerat tendinţa de închidere a rafinăriilor. Pagubele provocate cererii de virusul COVID-19 este posibil să fie structurale şi permanente, potrivit IHS. "Estimările noastre actuale arată că există riscul închiderii pentru capacităţi de rafinare de aproximativ un milion de barili pe zi. Din acestea, 60% vor fi în afara Chinei", susţine Harry Liu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9763
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.9763
USD
Azi 4.7792
Diferența 0.0000
Zi precendentă 4.7792
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9763 RON
USD flag1 USD = 4.7792 RON
GBP flag1 GBP = 5.8884 RON
CHF flag1 CHF = 5.2704 RON
AUD flag1 AUD = 2.9949 RON
DKK flag1 DKK = 0.6671 RON
CAD flag1 CAD = 3.3209 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4234 RON
SEK flag1 SEK = 0.4337 RON
XAU flag1 XAU = 422.7614 RON
Monede Crypto
1 BTC = 479831.63RON
1 ETH = 15070.20RON
1 LTC = 543.97RON
1 XRP = 14.12RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17062.200.20%
BET-BK3215.390.34%
BET-EF926.690.15%
BET-FI63816.741.27%
BET-NG1232.05-0.03%
BET-TR37625.000.20%
BET-TRN36571.440.20%
BET-XT1473.130.25%
BET-XT-TR3193.390.25%
BET-XT-TRN3110.560.25%
BETAeRO904.681.24%
BETPlus2520.590.21%
RTL38005.860.24%

Opinii

Profesorul de economie Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel