Publicitate
Beijingul face un nou pas care, teoretic cel puțin, ar trebui să îi permită să tulbure apele în veșnicul duel dintre Boeing și Airbus. Cu ocazia celui mai mare salon aerian din Asia, care și-a deschis porțile marți, la Singapore, compania de stat chineză Comac prezintă pentru prima dată în afara Chinei avioanele sale de linie C919, cea mai mare aeronavă din lume „made in China” până în ziua de astăzi.
Vopsit în albastru și verde, avionul de linie a survolat pentru prima dată, duminică, teritoriul altei țări, în cadrul unei prezentări pentru presă. Vor urma și alte asemenea evenimente dedicate oamenilor de afaceri și altor participanți la salonul aviatic. Va exista, de asemenea, un examplar expus în vastrul centru de convenții adicent aeroportului Changi.
Primul zbor comercial în mai
După doisprezece ani de dezvoltare și cinci ani de testare, C919 a primit certificarea tehnică de la autoritățile chineze în septembrie 2022. Eveniment sărbătorit cu fanfară, care a adus China în clubul foarte exclusivist al țărilor capabile să producă aeronave moderne. Primul zbor comercial a avut loc în luna mai trecută sub culorile China Eastern Airlines, între Shanghai și Chengdu.
În Singapore, Comac speră acum să convingă companiile străine să se bazeze pe produsul lui pentru deplasări pe distanțe medii. O misiune dificilă, pentru că va trebui să facă față concurenței aprige din partea celor doi grei ai domeniului, Airbus și Boeing, care se bat pentru această nișă cu A320 și, respectiv, 737, acum în versiunile lor mai economice Neo și MAX.
„Made in China este încă stigmatizat în industria aeronautică. […] Va fi nevoie de timp pentru ca avionul C919 să fie comandat de un transportator major”, a comentat pentru AFP analistul Shukor Yusof de la firma de consultanță din Singapore Endau. Pentru el, însă, întrebarea nu este „dacă”, ci „când o companie aeriană de top va cumpăra o aeronavă comercială fabricată în China”.
Prezent și în Singapore, Boeing a ales să păstreze o atitudine modestă, astfel că nu a venit cu nici un avion comercial.
Producătorul american de avioane nu a ieșit încă din furtuna provocată de incidentul spectaculos petrecut în ianuarie pe un Alaska Airlines 737 MAX 9, căruia i s-a desprins o ușă în zbor. Un raport preliminar al Agenției pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB) a concluzionat că patru șuruburi, scoase în timpul întreținerii la uzina din Renton, nu au fost înlocuite, ceea ce a dus la acest incident soldat, din fericire, doar cu răni minore printre pasageri.
Această discreție asumată nu a împiedicat Boeing să înceapă bine în Singapore. În prima zi a spectacolului, gigantul din Seattle a anunțat o comandă pentru 45 de 787-9 „Dreamliners” pe distanță lungă de la compania thailandeză Thai Airways.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.