China a anunțat joi că va restricționa imediat importurile de filme de la Hollywood, ca represalii la decizia fostului președinte american Donald Trump de a majora tarifele vamale pentru bunurile chinezești. Totuși, analiștii susțin că măsura este mai degrabă simbolică și nu va produce efecte semnificative în industrie.
După trei decenii în care China a permis anual difuzarea a zece filme americane, Administrația Națională a Filmului (NFA) a transmis că noile tarife impuse de Washington vor accentua scăderea interesului publicului chinez pentru producțiile hollywoodiene, o tendință deja vizibilă în ultimii ani.
„Vom respecta regulile pieței, vom ține cont de alegerile publicului și vom reduce moderat numărul de filme americane importate”, a transmis instituția pe site-ul său oficial.
Pentru China, mișcarea este un semnal politic cu risc scăzut, susține Chris Fenton, autorul volumului Feeding the Dragon: Inside the Trillion Dollar Dilemma Facing Hollywood, the NBA, and American Business. „Este o modalitate extrem de vizibilă de a transmite un mesaj de represalii, fără ca Beijingul să piardă mare lucru.”
Deși în trecut studiourile de la Hollywood mizau pe piața chineză pentru a-și rotunji încasările, în prezent, filmele americane reprezintă doar 5% din totalul veniturilor box office din China. Mai mult, acea mică parte este impozitată de autoritățile chineze cu 50% înainte de a ajunge în Statele Unite, potrivit lui Fenton.
Lovitură de imagine, dar fără pagube serioase
Studiourile americane primesc doar 25% din încasările de box office în China, în timp ce în alte piețe acest procent este dublu. „O astfel de pedeapsă vizibilă la adresa Hollywood-ului este o demonstrație de forță care nu va trece neobservată în Washington”, adaugă Fenton.
Chiar dacă bloggeri influenți din China au sugerat recent că interzicerea filmelor americane ar fi un răspuns potrivit la tarifele impuse de Trump, unii operatori de cinema au respins ideea, mai ales că Biroul Cinematografic chinez a aprobat deja lansarea filmului Marvel Thunderbolts pe 30 aprilie.
Restricțiile vin într-un moment strategic, înainte de sezonul de vară, când sunt programate lansări majore, precum Mission: Impossible — The Final Reckoning, care ar putea fi ultima apariție a lui Tom Cruise în serie, un nou film Superman regizat de James Gunn și relansarea francizei Fantastic Four.
Seth Shafer, analist principal la S&P Global Market Intelligence Kagan, spune că efectul va fi limitat: „Doar aproximativ 25% din filmele americane cu lansare largă ajung acum în China, iar acest procent scade constant din cauza concurenței tot mai puternice din partea industriei locale.”
Hollywood-ul pierde teren pe o piață cândva esențială
Importul oficial de filme americane în China a început în 1994, printr-un model internațional de partajare a veniturilor. Pelicule ca Titanic și Avatar au făcut istorie în box office-ul chinez, iar staruri ca Leonardo DiCaprio și regizori precum James Cameron au devenit nume cunoscute pentru publicul chinez.
Totuși, în ultimii ani, odată cu expansiunea industriei locale de divertisment, apetitul chinezilor pentru filmele de la Hollywood a scăzut. Din 2020, filmele locale generează anual în jur de 80% din veniturile box office, în creștere de la 60% anterior.
Pe lista celor mai profitabile filme din toate timpurile în China, doar unul este o producție americană: Avengers: Endgame, cu încasări de 4,25 miliarde de yuani (aproximativ 580 milioane de dolari). Restul sunt toate filme produse în China.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.