Cel mai MARE COȘMAR naval. Situația care NICIODATĂ nu trebuie să se întâmple

Matei Ion |
Data publicării:

O fotografie care înfățișează un submarin american cu propulsie nucleară, care își arată periscopul deasupra valurilor - la distanță de tragere de un portavion britanic în timpul unor manevre - este o amintire utilă a unuia dintre cele mai importante adevăruri ale războiului naval.

Jocul de-a șoarecele și pisica

China se pare că este mai speriată de submarinele americane decât americanii de navele chinezești. În 2012, Liaoning era în sfârșit gata să plece de pe șantierul naval din Dalian. Fiind singurul portavion al Beijingului spre deosebire de amerciani care au  o flotă de 10 portavioane, Liaoning era foarte așteptat să intre în scenă din cea mai modernă bază navală a Chinei de pe insula Hainan, în apropiere de Taiwan și Vietnam.

Pentru fiecare marinar care nu se află într-un submarin, submarinele sunt cu adevărat înfricoșătoare.

Capabile să se furișeze neauzite, nevăzute și puternic înarmate, submarinele sunt de departe cele mai puternice vehicule navale din lume în cazul unui război la scară largă - și, fără îndoială, cea mai bună modalitate de a scufunda portavioanele.

Este posibil ca publicul să nu aprecieze pe deplin avantajul dezechilibrat al submarinelor în luptă, dar cele mai importante forțe marine militare din lume cu siguranță o fac. În prezent, submarinele chinezești, rusești și americane, printre altele, sunt ocupate să se strecoare, să urmărească și să exerseze scufundarea flotelor rivale.

Fotografia despre care vorbim, înfățișează catargele submarinului de atac al marinei americane USS Dallas în apropierea portavionului HMS Illustrious în timpul unui exercițiu naval în Golful Oman, la 3 octombrie 2013. Șase nave de război, printre care Dallas și Illustrious, au efectuat un exercițiu de luptă antisubmarin, în cadrul căruia Dallas a urmărit Illustrious în timp ce navele de război de suprafață și elicopterele britanice și americane au încercat să localizeze și să "scufunde" submarinul.

Niciuna dintre cele două participante nu a publicat rezultatele exercițiului, așa că nu este clar dacă Dallas s-a apropiat suficient de mult în cursul exercițiilor pentru a simula lansarea de torpile Mark-48 asupra navei Flattop, care, cu un deplasament de 22.000 de tone, este una dintre cele mai mari nave aflate în serviciul Royal Navy.

Pericolul din adâncuri

Dar există motive întemeiate pentru a presupune că Dallas, cu o capacitate de 7.000 de tone, a reușit să ”scufunde” Illustrious. În 2007, HMCS Corner Brook, un submarin diesel-electric al marinei canadiene, s-a strecurat în apropierea Illustrious în timpul unui exercițiu în Atlantic.

Pentru a dovedi că ar fi putut scufunda portavionul, echipajul lui Corner Brook a făcut o fotografie prin periscop - iar marina canadiană a publicat-o. "Imaginea reprezintă o dovadă clară că submarinul se afla în parametrii de atac și că ar fi avut succes în cazul unui atac real”, a afirmat comandorul Luc Cassivi, comandantul diviziei de submarine canadiene.

Corner Brook, un fost submarin britanic cu un deplasament de numai 2.400 de tone, nu este mai capabil decât Dallas - și probabil că este mult mai puțin capabil, odată ce se ia în considerare pregătirea echipajului. Marinarii americani petrec mult mai mult timp pe mare decât omologii lor canadieni.

Dallas și Corner Brook și-au marcat loviturile simulate împotriva navelor de război aliate în contextul unor exerciții militare. Dar multe alte întâlniri între submarine și nave au avut loc între națiuni rivale în adâncul mării, într-un duel de obicei fără vărsare de sânge, dar care este totuși extrem de serios.

Războiul Rece era fierbinte sub ape

Pentru a-și pregăti submarinele să vâneze și să scufunde portavioane americane într-un viitor al treilea război mondial, în timpul Războiului Rece, marina sovietică a ordonat sutelor sale de căpitani de submarine să se apropie cât mai mult posibil de mavele SUA... și să rămână acolo. Marina americană își înconjoară în mod obișnuit portavioanele sale de miliarde de dolari cu escorte care includ nave de suprafață și submarine, dar acest scut defensiv nu este impenetrabil.

În 1974, un avion de patrulare sovietic Il-38 a reperat ceea ce a fost descris mai târziu ca fiind portavionul USS Nimitz și escorta sa în largul coastei de est a SUA. Identitatea navei este îndoielnică, deoarece în 1974, Nimitz-ul nou-nouț era în încă în șantierul naval din Virginia și încă se lucra la el.

Scufundarea submarinul nuclear Kursk. Un amiral numește vinovații după 20 de ani

Rușii au terminat cu joaca. Un nou submarin nuclear a lansat cu succes o rachetă balistică VIDEO

Pericol în Marea Chinei de Sud: Un submarin nuclear al SUA s-a ciocnit de ceva VIDEO

Oricare ar fi fost portavionul, comandanții sovietici au instruit un submarin de atac să urmărească portavionul și escortele sale. "Trei zile l-am urmărit]pe Nimitz", i-a spus navigatorul Pavel Borodulkin lui Tom Briggs, un american care a vizitat Rusia decenii mai târziu.

Borodulkin a lăsat să se înțeleagă că submarinul a petrecut o mare parte din timp la o adâncime de 120 de picioare. În ceea ce privește faptul că a fost detectat... "Nu ne-am făcut griji", a spus Borodulkin, explicând că sonarul american nu era optimizat pentru detectarea unei ținte care se deplasează pe același curs și cu aceeași viteză cu nava.

Tatonări periculoase

"Gradul nostru de invizibilitate era ridicat", a spus Borodulkin. Pentru a-și dovedi afirmațiile, navigatorul i-a dat lui Briggs fotografia neclară de mai sus a unui flattop, surprinsă prin periscopul submarinului sovietic.

Acesta nu a fost singurul portavion NATO pe care sovieticii l-au urmărit. În 1984, un submarin sovietic din clasa Victor s-a jucat de-a șoarecele și pisica cu USS Kitty Hawk în largul Peninsulei Coreene. Americanii au pierdut urma lui Victor și, în toiul nopții, portavionul de 80.000 de tone s-a ciocnit efectiv cu submarinul de 5.000 de tone.

"Am simțit nava tremurând violent și, mergând spre tribord, am putut vedea două periscoape și partea superioară a unui submarin care se îndepărta", a declarat căpitanul Kitty Hawk, Dave Rogers, pentru The Sydney Morning Herald. Un avion de patrulare japonez a observat mai târziu nava Victor, aparent avariată, care se îndepărta ”șchiopătând” cu viteza de trei noduri.

În luna noiembrie a aceluiași an, Illustrious, pe atunci o navă tânără, a trecut la mai puțin de 500 de metri de un submarin sovietic din clasa Tango în timpul unui exercițiu al Marinei Regale în largul coastei scoțiene, potrivit ziarului The Robesonian.

Atunci când sovieticii și-au introdus propriile portavioane mici la mijlocul anilor 1970, submarinele britanice și americane le-au urmărit fără îndoială la fel de atent cum submarinele sovietice urmăreau portavioanele NATO. Dar nu au existat relatări publice despre submarine occidentale care să fi fost prinse făcând acest lucru până în 2007, când un ziar rusesc a relatat că navele de război care escortau portavionul Amiral Kuznetsov în Atlantic au urmărit un submarin neidentificat timp de o jumătate de oră.

Se pare că submarinul spionat a scăpat prin desfășurarea unor momeli autopropulsate.

Pe tabla de șah apare o nouă forță navală

După prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991, forța submarină rusă s-a redus considerabil și, cel puțin pentru câțiva ani, a fost mult mai puțin agresivă. Flota rusească de portavioane s-a redus la o singură navă, Amiral Kuznetsov.

Atenția americană s-a mutat treptat spre est, în Pacific, unde, la începutul anilor 2000, China a lansat un program masiv de reînarmare navală care a inclus recondiționarea unui fost portavion sovietic, o navă soră a Amiralului Kuznetsov, care a fost redenumită Liaoning în serviciul chinezesc.

În plus față de noul lor flattop, chinezii au construit în medie câteva submarine noi pe an, mândrindu-se în curând cu o flotă de aproximativ 60 de nave submarine - aproximativ la fel de numeroase ca submarinele americane.

Nefiind nici pe departe la fel de mari, avansate sau active ca submarinele americane, ambarcațiunile chinezești se aflau într-un mare dezavantaj. Submarinele Beijingului se străduiau să adune informații și să dezvolte tactici de război. S-au bucurat de cel puțin un succes dramatic în octombrie 2006, când un submarin de atac diesel-electric chinezesc din clasa Song a ieșit discret la suprafață la mai puțin de nouă mile de Kitty Hawk, în apele dintre Japonia și Taiwan.

Nava din clasa Song, cu un deplasament de 2.200 de tone, a fost suficient de aproape pentru a lovi Kitty Hawk cu o torpilă. Niciuna dintre cele aproximativ douăsprezece nave de război care escortau portavionul nu a detectat Song până când acesta nu a ieșit la suprafață. Ofițerii americani au fost uimiți.

"Acest lucru ar fi putut foarte bine să degenereze în ceva foarte neprevăzut", a declarat amiralul Bill Fallon, pe atunci comandant al forțelor americane din Pacific.

Dar China se pare că este mai speriată de submarinele americane decât americanii de bărcile chinezești. În 2012, Liaoning era în sfârșit gata să plece din șantierul naval din Dalian. Fiind singurul portavion al Beijingului care se confruntă cu o flotă de 10 portavioane americane, Liaoning era foarte așteptat să intre în scenă de la cea mai modernă bază navală chineză de pe insula Hainan din sud, în apropiere de Taiwan și Vietnam.

În schimb, Beijingul a anunțat că portavionul de 70.000 de tone se va îndrepta spre nord, către Qingdao. Motivul aparent a fost că în zona din jurul Qingdao se află deja o escadrilă de submarine din clasa Song, plus submarinele nucleare Type 091. Aceste nave sunt cea mai bună apărare pe care o are China împotriva submarinelor americane și japoneze care, fără îndoială, vor hăitui Liaoning de fiecare dată când acesta va părăsi portul, antrenându-se să scufunde portavionul în caz de război.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 471470.77RON
1 ETH = 15757.49RON
1 LTC = 428.34RON
1 XRP = 7.07RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel