Cu cei 10,9 milioane de locuitori ai săi, Cehia depinde în mare măsură de producția de mașini și de exporturi către alte țări ale UE.
Reglementările nu reflectă realitatea pieței
Cele trei mari fabrici de automobile ale țării - Skoda Auto (grupul Volkswagen), Toyota și Hyundai - au produs aproape 1,4 milioane de mașini în 2023, reprezentând aproximativ 10% din PIB. Ministrul ceh al transporturilor, Martin Kupka, a declarat, totodată, că trebuie modificate inclusiv limitele (de emisii) pentru 2025.
Reglementările UE nu corespund situației pieței, a lansat oficialul ceh, subliniind că „vânzările de mașini electrice sunt în scădere (...) deși UE a planificat o curbă de creștere, pe care a stabilit limitele de emisii”.
Sancțiunile nu rezolvă nimic. Dimpotrivă
El a adăugat că sancțiunile pentru nerespectarea standardelor ar împiedica producătorii de automobile să investească în dezvoltarea lor, plasându-i pe o poziție vulnerabilă în comparație cu rivalii lor chinezi sau americani. Kupka a spus că Praga va invita miniștri din alte țări UE și membri ai Parlamentului European să susțină inițiativa. Luna trecută, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) a cerut, de asemenea, „instituțiilor europene să prezinte măsuri urgente de sprijin înainte ca noile obiective de CO2 pentru mașini și autoutilitare să intre în vigoare în 2025”.
Europa s-a angajat într-o cursă pentru a produce mașini electrice, ca parte a tranziției sale ecologice, înainte de termenul limită al UE pentru eliminarea treptată a vânzării de mașini care funcționează cu combustibili fosili până în 2035. Dar, după ani de creștere, vânzările de mașini electrice au început să scadă din 2023 și acum reprezintă doar 12,5% din mașinile noi vândute pe continent.
Curtea de Conturi, semnal de alarmă
De altfel un semnal de alarmă în acest sens a fost tras și de Curtea de Conturi Europeană, potrivit căreia UE nu va atinge obiectivul de zero emisii de gaze cu efect de seră până ân 2035, dacă nu va lua o serie de măsuri concrete.
Potrivit unui recent raport, Europa nu îndepliniește trei condiții cheie. Primul „eșec”: reducerea emisiilor de CO2 de la mașinile cu motoare termice (benzină și motorină). Organismul independent de control financiar al UE subliniază că emisiile provenite de la mașinile noi au început să scadă abia în 2020, „adică la 11 ani de la intrarea în vigoare a primului regulament în acest domeniu”. „În ciuda ambițiilor puternice și a cerințelor stricte, majoritatea mașinilor termice actuale emit în continuare aceeași cantitate de CO2 ca acum 12 ani”, subliniază Nikolaos Milionis, unul dintre autorii raportului.
Absența unei foi de parcurs
Dezvoltarea combustibililor alternativi (biocarburanți, combustibili sintetici, hidrogen) constituie a doua axă identificată de Curte. Dar autorii „au evidențiat absența unei foi de parcurs precise și stabile pentru a rezolva problemele pe termen lung ale sectorului: cantitatea de combustibil disponibilă, costurile și respectul pentru mediu”, explică ei. A treia cale este dezvoltarea vehiculelor electrice.
Dar UE trebuie să-și îmbunătățească „în mod semnificativ” competitivitatea, în special în producția de baterii. „Industria europeană a bateriilor rămâne în urmă”, în ciuda „ajutoarelor publice semnificative”, notează autorii: „mai puțin de 10% din capacitatea globală de producție” se află în Europa, iar China „deține doar 76% din capacitatea globală”.
Materiile prime aduse de departe
„Vrem să atragem atenția asupra capacităților scăzute de producție și a riscurilor legate de importurile de baterii”, a subliniat Afonso De Castro Malheiro, și el membru al echipei de redactare a raportului. Documentul remarcă „dependența extremă” a Europei de „importurile de resurse din țări terțe cu care nu are acorduri comerciale satisfăcătoare” sau prezentând „riscuri geopolitice pentru autonomia strategică a Europei”, „să nu mai vorbim de condițiile sociale și de mediu în care aceste materii prime sunt extrase”.
Astfel, Europa „importă 87% din litiul său brut din Australia, 80% din manganul necesar din Africa de Sud și Gabon, 68% din cobalt este adus din Republica Democrată Congo și 40% din grafit vine din China”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.