Publicitate
Deși mare parte din consumatorii de cafea preferă soiul arabica, de calitate superioară, soiul robusta este în mod normal mai ieftin pentru că acest arbore de cafea este mai rezistent şi are nevoie de mai puţină îngrijire, astfel că este mai uşor de produs în cantităţi mari. Soiul robusta este utilizat în mod frecvent la cafea de tip instant, espresso şi cafeaua măcinată vândută în supermarketuri, produse care au înregistrat o cerere mare pe măsură ce consumatorii atenţi la preţuri caută alternative accesibile.
Cu toate acestea, principalii producători de cafea robusta au dificultăţi în a ţine pasul cu explozia cererii, astfel de preţurile angro au atins săptămâna aceasta cel mai ridicat nivel din ultimii 12 ani. Pentru consumatorii din Germania, cea mai mare piaţă a cafelei din Europa, această situaţie are un efect semnificativ asupra preţurilor de comercializare, soiurile de cafea de tip instant fiind cu aproape 20% mai scumpe decât în urmă cu un an.
Șanse destul de mici de redresare
Şansele ca problemele globale cu aprovizionarea cu cafea robusta să se reducă în viitorul apropiat sunt destul de mici. Analiştii estimează că Vietnamul, cel mai mare producător mondial de cafea robusta, a strâns cea mai mică recoltă din ultimii patru ani, din cauză că fermierii s-au concentrat pe culturi mai profitabile precum avocado şi durian, pentru a face faţă exploziei preţurilor la îngrăşăminte după invazia rusească din Ucraina.
Culturile din Brazilia, al doilea mare producător mondial de cafea robusta, au avut de suferit de pe urma secetei şi există îngrijorări că şi producţia Indoneziei ar putea avea de suferit de pe urma precipitaţiilor abundente.
În pofida acestor obstacole, un volum mai mare de boabe de cafea robusta au fost exportate la nivel global în primele şase luni ale sezonului curent, comparativ cu ultimii trei ani, însă chiar şi aşa nu a fost suficient pentru a ţine pasul cu nevoile mari. Potrivit Organizaţiei Internaţionale a Cafelei livrările de boabe de cafea robusta în perioada octombrie-martie au fost cu aproximativ 4% mai mari decât în aceiaşi perioadă în 2021-2022.
"Există o cerere atât de mare, ca urmare a migraţiei dinspre cafeaua mai scumpă, încât piaţa nu este satisfăcută nici măcar de exporturile mai mari de cafea robusta", spune Judith Ganes, care are o firmă de consultanţă specializată pe materii prime precum cafea la New York.
Inflaţia de două cifre în multe părţi ale lumii a dus la creşterea facturilor la cumpărături la cel mai ridicat nivel din ultimele decenii, ceea ce i-a forţat pe unii consumatori să se îndrepte spre soiurile mai ieftine de cafea. În consecinţă, cafeaua instant produsă din boabe robusta înregistrează o creştere mai rapidă decât alte segmente ale industriei, susţine Aguinaldo Lima, de la Brazilian Instant Coffee Industry Association. Ca urmare, o serie de mari companii precum Nestle SA sau Tata Coffee au raportat o cerere mai mare pentru cafeaua instant în ultimele lor rezultate trimestriale.
Citește și Un japonez a deschis o cafenea gratuită în orașul ucrainean Harkov VIDEO
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.