Propunerea urmăreşte să faciliteze operaţiunile transfrontaliere ale întreprinderilor şi să sporească transparenţa şi încrederea întreprinderilor prin punerea la dispoziţia publicului a mai multor informaţii cu privire la acestea la nivelul UE. De asemenea, aceasta va reduce birocraţia pentru întreprinderile transfrontaliere, ceea ce va permite realizarea unei economii de aproximativ 437 de milioane de euro pe an în ceea ce priveşte sarcinile administrative, datorită unui certificat UE al societăţii sau aplicării principiului "doar o singură dată". Propunerea va contribui la digitalizarea în continuare a pieţei unice şi va ajuta întreprinderile, în special întreprinderile mici şi mijlocii, să îşi desfăşoare activitatea în UE.
Pentru a reduce birocraţia şi sarcina administrativă pentru întreprinderile transfrontaliere, normele propuse includ: aplicarea principiului "doar o singură dată", astfel încât întreprinderile să nu fie nevoite să furnizeze din nou informaţii atunci când înfiinţează o sucursală sau o societate într-un alt stat membru. Informaţiile relevante pot fi schimbate prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comerţului (BRIS). De asemenea, normele includ un certificat UE al societăţii, care conţine un set de informaţii de bază cu privire la societăţi, care va fi disponibil gratuit în toate limbile UE, un model standard multilingv de procură UE digitală care va autoriza o persoană să reprezinte societatea în alt stat membru şi eliminarea formalităţilor, cum ar fi necesitatea unei apostile sau a traducerilor autorizate pentru documentele societăţii.
Propunerea actualizează normele UE existente pentru societăţile comerciale (Directiva (UE) 2017/1132) pentru a le adapta în continuare la evoluţiile digitale şi la noile provocări şi pentru a stimula creşterea economică şi competitivitatea pe piaţa unică.
Pentru a asigura o mai mare transparenţă şi încredere în întreprinderi, normele propuse vizează: asigurarea faptului că informaţiile importante cu privire la societăţi (de exemplu, cu privire la parteneriate şi grupuri de societăţi) sunt puse la dispoziţia publicului, în special la nivelul UE, prin intermediul BRIS, facilitarea căutărilor de informaţii despre societăţile din UE, permiţând efectuarea de căutări prin intermediul BRIS şi, în acelaşi timp, prin intermediul altor două sisteme ale UE care interconectează registrele naţionale ale beneficiarilor reali şi registrele de insolvenţă. În plus, se are în vedere asigurarea faptului că datele cu privire la societăţi care figurează în registrele comerţului sunt exacte, fiabile şi actualizate, de exemplu prin efectuarea de verificări ale informaţiilor cu privire la societăţi înainte ca acestea să fie înscrise în registrele comerţului în toate statele membre.
Întreprinderile se află în centrul pieţei unice. Datorită activităţilor lor comerciale şi investiţiilor lor, inclusiv la nivel transfrontalier, ele joacă un rol de lider în ceea ce priveşte contribuţia la prosperitatea economică şi competitivitatea UE şi realizarea dublei tranziţii a UE către o economie sustenabilă şi digitală. În acest scop, întreprinderile au nevoie de un cadru juridic previzibil, favorabil creşterii economice şi adaptat pentru a face faţă noilor provocări economice şi sociale într-o lume din ce în ce mai digitală. Măsurile propuse se vor aplica pentru aproximativ 16 milioane de societăţi cu răspundere limitată şi pentru 2 milioane de parteneriate din UE.
Propunerea prevede a doua etapă a digitalizării dreptului societăţilor comerciale din UE. Directiva (UE) 2019/1151 din 2019 privind digitalizarea garanta posibilitatea efectuării online a procedurilor în materie de drept al societăţilor comerciale şi, în special, posibilitatea înfiinţării online a unei societăţi. Prezenta propunere este complementară şi urmăreşte să sporească disponibilitatea informaţiilor cu privire la societăţi, în special la nivelul UE, şi să elimine barierele administrative atunci când societăţile şi autorităţile utilizează astfel de informaţii în situaţii transfrontaliere. În ansamblu, propunerea promovează soluţii "digitale în mod implicit" atunci când se accesează sau se utilizează informaţii cu privire la societăţi în interacţiunile dintre societăţi şi registrele comerţului sau autorităţi. Propunerea se va baza, de asemenea, pe utilizarea serviciilor de încredere şi va asigura faptul că soluţii precum certificatul UE al societăţii sunt compatibile cu viitorul portofel european pentru identitatea digitală.
Aceasta va contribui la obiectivele de digitalizare stabilite în comunicările intitulate "Busola pentru dimensiunea digitală 2030: modelul european pentru deceniul digital" şi "Digitalizarea justiţiei în Uniunea Europeană - O panoplie de posibilităţi" şi va facilita extinderea transfrontalieră a IMM-urilor, în conformitate cu comunicările "Actualizarea noii Strategii industriale 2020" şi "O strategie pentru IMM-uri pentru o Europă sustenabilă şi digitală".
După cum s-a anunţat în programul de lucru al Comisiei pentru 2023, prezenta propunere este una dintre acţiunile-cheie din cadrul priorităţii politice "O Europă pregătită pentru era digitală".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.