Însă, există situații în care unii angajați nu-și pot lua liber. Se pune întrebarea ce se întâmplă în această situație.
Astfel, Ministerul de Interne propune un ordin care prevede acordarea unei majorări salariale care se poate acorda în situația în care angajatul nu-și poate lua liber.
Proiectul de ordin aflat în dezbatere are scopul de a stabili condițiile în care personalul MAI poate beneficia de majorarea prevăzută acum de OUG 110/2021, atunci când se-nchid școlile. În plus, e stabilită și lista documentelor necesare solicitării acestui beneficiu.
OUG 110/2021, apărută la începutul lunii, stabilește că, atunci când copiii trec în școală online, adică se suspendă cursurile cu prezență fizică în școli, unul dintre părinții acestora primește zile libere pentru supravegherea celor mici cu vârsta de până la 12 ani.
Aceeași ordonanță prevede că angajații sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională și cei din unitățile sanitare publice beneficiază de zilele libere amintite, la cerere, numai cu aprobarea angajatorului.
În cazul în care angajatorul nu aprobă acordarea zilelor libere, “părintele are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază/salariul de funcție/solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”, notează Avocatnet.
Documentul prevede că salariații MAI pot “beneficia de majorarea acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, atunci când angajatorul nu a aprobat cererea prealabilă de acordare a zilelor libere (...) și optează pentru acordarea majorării”. Regula se aplică și-n cazul părinților singuri.
În ce dondiții nu se acordă majorare
Nu se acordă în cazul în care celălalt părinte beneficiază de zile libere şi/ sau desfăşoară activităţi prin telemuncă sau muncă la domiciliu, unul din părinți se află în concediu de creșterea copil, sau este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere, ori se află în concediu de odihnă/ concediu fără plată dar și când are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activității angajatorului.
Nu se acordă această facilitate nici în cazul în care nu realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură.
Citește și: ANOFM: Stimulent timp de 6 luni pentru cei care se angajează
Un alt caz în care nu se acordă majorare este cel al vacanţelor acordate pe timpul anului şcolar, potrivit legii sau în perioada în care persoana îndreptăţită a desfăşurat activități prin telemuncă sau muncă la domiciliu.
Ce documente vor fi necesare
Pentru a beneficia de majorare, angajații MAI vor trebui să prezinte la locul de muncă, până în data de 3 a fiecărei luni pentru luna anterioară, o cerere în acest sens, ce trebuie să fie însoțită și de:
actul de identitate, în copie;
certificatul/ certificatele de naştere al/ ale copilului/ copiilor, în copie;
după caz, certificatul de încadrare în grad de handicap a copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani, în copie;
după caz, adeverinţa eliberată de medicul de familie/ medicul specialist, în copie;
declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, care cuprinde și angajamentul de a restitui sumele încasate cu titlu necuvenit;
după caz, declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte;
după caz, cererea de acordare de zile libere care nu a fost aprobată de conducerea unităţii;
după caz, decizia conducerii unităţii/ instituţiei de învăţământ prin care a fost stabilită limitarea sau suspendarea activităţilor didactice care presupun prezenţa fizică a copiilor în unitatea de învăţământ ca urmare a apariţiei cazurilor de îmbolnăvire în unitatea de învăţământ, în copie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.