La haosul de pe aeroporturi contribuie și grevele tot mai dese, dar și problemele cu bagajele pierdute ori cu documentele de călătorie.
Mai mulţi cititori ne-au întrebat dacă au vreo şansă să-şi recupereze sumele pierdute din cauza zborurilor anulate. Contactat de DCBusiness, avocatul Sima vine cu un răspuns.
"Dacă am avut un zbor cu întârzieri sau anulat, în urma căruia nu am putut participa la un eveniment, nu am putut să ajung la destinația de vacanță sau am ratat o intervenție medicală programată, am posibilitatea acționării în instanță a companiei aeriene?
Răspunsul este da, însă trebuie făcute câteva precizări. Aproape întotdeauna compania va invoca un motiv încercând să se exonereze de răspundere, cum ar fi: grevă a controlorilor de trafic aerian sau a lucrătorilor din aeroporturi, condiții meteo nefavorabile sau orice alt motiv pentru care nu este ținută să răspundă.
Tocmai de aceea, instanțele sunt precaute în admiterea acțiunilor în despăgubire împotriva companiilor aeriene.
Chiar dacă reușiți să dovediți culpa companiei, aceasta are totuși o limită de răspundere. Conform Convenției de la Montreal din 1999, în cazul unei întârzieri compania aeriană nu poate fi obligată să despăgubească pasagerul cu o sumă mai mare de aproximativ 6.000 euro", a declarat Alexandru Sima.
Citește și: Zboruri anulate/întârziate. Avocatul Alexandru Sima îţi spune ce drepturi ai
Acum două zile, 56 de zboruri care urmau să aterizeze sau să decoleze de pe „Henri Coandă” au întârziat sau au fost anulate. Destinațiile includeau atât rute externe, Paris, Londra, Madrid sau Sofia, cât și destinații interne, ca Satu Mare sau Cluj-Napoca.
Dar, de la începutul lunii iulie, o altă problemă a pus în dificultate respectarea orarului de zbor: lipsa de personal. Se estimează că industria aviatică din Europa are nevoie de 30% mai mulți angajați, ca să funcționeze optim.
Lipsa de lucrători se resimte și la sol, unde ar fi nevoie de un număr mai mare de oameni care să opereze check-in-ul, îmbarcarea în avioane și care să se ocupă de manipularea bagajelor. Pe Otopeni, cele patru companii de handling trec prin această problemă.
"În cazul în care zborul dvs. înregistrează o întârziere, este posibil să aveți dreptul la despăgubiri. Conform Regulamentului European 261/2004, pentru a beneficia de aceste despăgubiri este necesară îndeplinirea cumulativă a două condiții:
1. Să fie vorba de un zbor în interiorul Uniunii Europene ori cu plecare din Uniunea Europeană sau un zbor care are ca destinație Uniunea Europeană și este efectuat de un operator de transport comunitar.
2. Să se înregistreze o întârziere de minimum 3 ore pentru ajungerea la destinație. Așadar, în cazul în care întârzierea înregistrată la plecare este de peste trei ore, însă cea de la sosire este de 2 ore și jumătate, nu aveți dreptul la nicio despăgubire.
De principiu, atâta timp cât îndepliniți aceste două condiții, aveți dreptul la o despăgubire care va fi calculată în funcție de distanța dintre aeroportul de plecare și cel de sosire, urmând a se încadra în intervalul 250-600 euro.
Se pot solicita despăgubiri pentru zboruri efectuate cu cel mult 3 ani în urmă, după această dată companiile nemaiavând obligația de despăgubire.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.