Publicitate
Rusia, cel mai mare exportator mondial de grâu, a început să-și extindă capacitățile portuare la Marea Baltică, în cadrul unui plan ambițios care vizează creșterea exporturilor agricole cu 50% până în 2030. Acest efort vine în contextul tensiunilor geopolitice din Marea Neagră și dorinței Moscovei de a-și reduce dependența de rutele tradiționale de export din această regiune. Oficialii și directorii de companii au confirmat aceste intenții într-un interviu pentru Reuters.
Noi piețe pentru exporturi
În sezonul agricol 2023/2024, Rusia a exportat cel puțin 72 de milioane de tone de cereale și, pe lângă extinderea capacităților sale portuare, țara explorează posibilitatea de a-și diversifica destinațiile de export. Autoritățile ruse vizează noi piețe în America Latină și Africa, încercând să depășească dependența de piețele tradiționale din Nordul Africii și Orientul Mijlociu.
Până acum, porturile din Marea Neagră au reprezentat coloana vertebrală a exporturilor agricole rusești. Totuși, conflictul cu Ucraina a transformat regiunea într-una riscantă pentru transportul maritim, din cauza atacurilor frecvente asupra infrastructurii portuare din ambele țări. Acest factor a accelerat planurile Rusiei de a-și extinde capacitățile în Marea Baltică.
Capacități insuficiente pentru exporturi record
Ksenia Bolomatova, director general adjunct al conglomeratului agricol de stat OZK, a declarat că recolta record din anul trecut a demonstrat necesitatea extinderii infrastructurii portuare. „Ritmul încărcărilor pentru export arată că nu avem suficiente capacități”, a spus Bolomatova. Aceasta a subliniat importanța dezvoltării unor noi rute de export pentru a asigura continuitatea și siguranța fluxurilor comerciale rusești.
În ultimele 18 luni, Rusia a inaugurat două porturi importante în Golful Finlandei, Vysotsky și Lugaport, ambele situate în apropierea orașului Sankt Petersburg, orașul natal al președintelui Vladimir Putin. Prima livrare de cereale a plecat din portul Vysotsky în aprilie 2023, iar Lugaport a început operațiunile în iunie 2024. Capacitatea combinată a acestor două porturi ar putea ajunge la 15 milioane de tone de produse agricole pe an, potrivit estimărilor lui Dmitry Rylko, analist în cadrul firmei de consultanță IKAR.
Creștere ambițioasă până în 2030
Președintele Vladimir Putin a stabilit un obiectiv clar: creșterea cu 50% a exporturilor agricole până în 2030, consolidând astfel poziția Rusiei ca superputere agricolă la nivel global, alături de Brazilia, SUA și China. În ultimul deceniu, Rusia a devenit lider mondial în exportul de grâu, porumb, orz și mazăre. Cu toate acestea, continuarea acestei creșteri rapide depinde în mare măsură de capacitatea Rusiei de a extinde infrastructura de transport maritim.
Pentru a sprijini această strategie, mai multe porturi rusești și-au anunțat planurile de extindere, însă dezvoltarea rapidă a terminalelor din Marea Baltică pare să fie o prioritate. Primorsky UPK, o companie privată, are în plan construirea unui terminal de cereale în cadrul portului Primorsky, cu o capacitate de până la cinci milioane de tone pe an.
Securitate și suveranitate economică
„Extinderea capacităților portuare din Marea Baltică este o chestiune de securitate și suveranitate economică”, a declarat compania Novotrans, într-un răspuns transmis către Reuters. Spre deosebire de Marea Neagră, unde transportul maritim este din ce în ce mai riscant din cauza războiului din Ucraina, fluxurile comerciale din Marea Baltică nu au fost afectate în mod semnificativ. Aproape tot litoralul Mării Baltice este controlat de țări membre NATO, ceea ce reduce riscurile de securitate pentru exporturile rusești.
Conform datelor Reuters, porturile rusești din Marea Baltică au încărcat 1,5 milioane de tone de cereale în ultimul sezon, o creștere de trei ori față de sezonul precedent. Cu toate acestea, această cantitate reprezintă doar 2,4% din totalul exporturilor de cereale ale Rusiei. În comparație, în sezonul 2023/2024, Rusia a exportat 62 de milioane de tone de cereale pe cale maritimă, din care 90% au fost transportate prin Marea Neagră.
Porturile baltice – o soluție logistică avantajoasă
Darya Snitko, vicepreședinte la Gazprombank, unul dintre cei mai mari finanțatori ai sectorului agricol rusesc, a subliniat avantajele logistice oferite de porturile din Marea Baltică. „Aceste porturi permit utilizarea unor nave mai mari, ceea ce va duce la scăderea costurilor totale de transport”, a explicat Snitko.
Pe măsură ce Rusia continuă să-și extindă capacitățile portuare în Marea Baltică, se așteaptă ca exporturile prin această regiune să crească semnificativ, contribuind la atingerea obiectivelor ambițioase stabilite de Kremlin pentru 2030. Această extindere ar putea redefini rutele comerciale globale și poziția Rusiei pe piața agricolă internațională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.