Flota clandestină de tancuri creată de Rusia în regim de urgență permite regimului de la Moscova să-și exporte petrolul în ciuda sancțiunilor impuse în urma invaziei Ucrainei. De când Vladimir Putin a ordonat, în urmă cu aproape doi ani, soldaților săi să treacă granița în țara vecină, numărul petrolierelor cu proprietate opacă sau fără asigurare adecvată a crescut, spun experții. Sunt nave care formează acum, ”flota fantomă” a lui Putin.
Ce este o „flotă fantomă”?
Kyiv School of Economics (KSE) definește „flota fantomă” ca fiind nave comerciale care nu sunt deținute de țările din coaliția G7 cu Uniunea Europeană sau care nu utilizează asigurarea P&I, protecție prin asigurare și compensarea. „Flota fantomă este folosită inclusiv pentru a ignora modelul economic al transportului maritim de mărfuri”, spune Elina Ribakova, economist la Institutul KSE
Acest tip de „flotă din umbră” este, de exemplu, folosit și de Iran și Venezuela, două state aflate sub sancțiuni petroliere americane, sau chiar de Coreea de Nord, completează Elisabeth Braw, analist la Atlantic Council, un think tank specializat în relații internaționale. Potrivit datelor firmei Lloyd's List Intelligence, numărul acestor nave s-a dublat anul trecut și reprezintă acum aproximativ 10% din tancurile care operează la nivel internațional. În ianuarie, Consiliul Atlantic a numărat 1.400 de nave.
De ce folosește Rusia o flotă neagră?
Embargoul petrolier, plafonarea prețului la țițeiul rusesc, interzicerea furnizării de servicii care să permită transportul maritim al petrolului... numeroasele sancțiuni impuse Moscovei atacă profitul extraordinar al exporturilor de petrol, vitale pentru Rusia și în special pentru finanțarea războiului său în Ucraina. Pentru a le ocoli, Moscova a fost nevoită să-și reducă dependența de serviciile maritime occidentale, cumpărând cisterne cărora le oferă propriile servicii de asigurare, potrivit Rystad Energy.
„Peste 70% din petrolul rusesc transportat pe mare se datorează flotei fantomă”, spune Elina Ribakova. Institutul KSE estima, în raportul său din decembrie „Russian Oil Tracker”, că „179 de tancuri” pline cu aur negru „au părăsit porturile ruse în noiembrie 2023”. În octombrie, flota neagră rusă a permis exportul a aproximativ 2,3 milioane de barili pe zi de țiței și 800.000 de barili pe zi (mbd) de produse petroliere, dintr-o producție totală a Rusiei de 10 mbd, adaugă KSE.
Care sunt riscurile?
„Majoritatea navelor din această flotă obscură nu sunt verificate, iar întreținerea lor nu se ridică la standardele normale”, atrăgea atenția Lloyd's List Intelligence într-o notă din decembrie. Institutul KSE avertizează în mod regulat asupra „riscurile uriașe pentru de mediu” prezentate de aceste nave îmbătrânite. Mai vechi de 20 de ani ele vor ajunge la 11% din flota globală de tancuri până în 2025, potrivit Consiliului Atlantic, o creștere considerabilă față de 3% înainte de războiul din Ucraina.
Aceste nave fantomă nu au asigurare adecvată, numită „P&I”, deși este obligatoriu ca navele comerciale să acopere riscurile de război, coliziuni sau daune mediului, cum ar fi scurgerile de petrol. Aproximativ 90-95% din piața asigurărilor P&I se află în mâinile asigurătorilor din Uniunea Europeană și Regatul Unit, care impun astfel sancțiunile împotriva Moscovei.
„Alte tipuri de asigurări – precum schemele alternative propuse de guvernele rus și iranian – sunt foarte insuficiente”, subliniază Elisabeth Braw. În caz de accident, Consiliul Atlantic estimează că flota fantomă va trebui să suporte „cheltuieli substanțiale pentru navele pe care le avariază” dar și „pentru țările în ale căror ape au loc accidentele”, fiind astfel nevoită să își asume costurile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.