Prin urmare, printre multe modificări legislative apărute pe parcursul anului trecut, câteva vizează domeniul contabil, schimbările aduse fiind aplicabile efectiv începând din 2023. Ele vizează aspecte importante din activitatea acestui sector, printre care reguli de arhivare a documentelor sau reglementări contabile.
1. Statele de salarii. Începând cu anul 2023, se reduce substanțial, de la 50 la doar cinci ani, perioada de arhivare de către angajatori a statelor de plată. Conform prevederilor adoptate în acest sens, regula este valabilă dacă angajatorul depune, pentru veniturile vizate, declarația 205 sau declarația 112. În acest context, atrag atenția specialiștii, trebuie precizat că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani.
2. Depunerea bilanțurilor. Societățile nu mai riscă desființarea pentru nedepunerea situațiilor financiare anuale, a raportărilor contabile sau a declarației de inactivitate. Conform noilor reglementări, acestea nu mai reprezintă motive de dizolvare a firmelor, ci doar de amendare. Chiar dacă noua regulă se aplică deja din noiembrie 2022, aceasta este valabilă, în principal, începând cu bilanțurile care trebuie depuse în 2023.
3. Procedură nouă pentru restituirea unei părți din impozitul pe dividendele interimare, după regularizarea anuală. Pentru cei care n-au apucat această procedură înainte să facă regularizarea de anul trecut, ea este utilă, cu siguranță, la început de 2023. În contextul regularizării anuale privind dividendele interimare distribuite, procedura pe care firmele trebuie să o urmeze pentru a cere restituirea unei părți din impozitul achitat la stat a fost ajustată prin ordonanță la începutul lunii februarie 2022. Însă regulile pentru punerea în aplicare a acestor prevederi actualizate au venit, prin ordin al Fiscului, abia spre finalul lunii aprilie 2022.
4. Reglementările contabile, modificate pentru a implementa o nouă obligație de transparență. Mai nou, multinaționalele și întreprinderile autonome trebuie să întocmească și să publice un raport cu informații legate de impozitul pe profit, dacă obțin venituri de peste aproximativ 750 de milioane de euro în fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive. Noua obligație de transparență se aplică începând cu exercițiul financiar 2023. Iar entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică noile prevederi de la începutul primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
5. În curând, cazierul fiscal va putea include și fapte legate de bilanțurile interimare. Lista faptelor care se trec în cazierul fiscal al contribuabililor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, se va modifica, pe 29 ianuarie 2023, pentru a include noi sancțiuni apărute în anii trecuți. Printre noutățile de pe listă se numără nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, semnarea și depunerea în termenul legal a situațiilor financiare interimare, nerespectarea obligației privind auditarea situațiilor financiare interimare sau nedepunerea situațiilor financiare interimare, precizează Avocatnet.
Citește și Obții venituri din chirii? Trebuie să știi că această regulă a devenit OBLIGATORIE
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.