Marea Neagră este crucială pentru transportul de cereale, petrol și produse petroliere. Apele sale sunt împărțite de Bulgaria, România, Georgia și Turcia, precum și de Ucraina și Rusia.
Oficialii guvernamentali ucraineni estimează că 20 de milioane de tone de cereale nu pot fi exportate din ceea ce era al patrulea exportator mondial înainte de invazia rusă din 24 februarie.
Kievul și liderii occidentali acuză Moscova că armează aprovizionarea cu alimente prin blocarea porturilor ucrainene. Rusia a declarat că dorește ridicarea sancțiunilor occidentale ca parte a oricărui acord care să permită fluxul exporturilor.
Dar chiar dacă s-ar ajunge la un acord și porturile ucrainene ar putea fi redeschise, pericolul reprezentat de minele marine plantate de Ucraina și Rusia va bloca transporturile timp de luni de zile, potrivit oficialilor din domeniul maritim, scrie Reuters.
"În apropierea porturilor au fost amplasate mine marine, iar unele ieșiri din porturi sunt blocate de barje și macarale scufundate", a declarat un purtător de cuvânt al Organizației Maritime Internaționale, agenția de transport maritim a ONU, unul dintre cele câteva organisme care lucrează la stabilirea unui pasaj maritim pentru aprovizionarea cu cereale.
"Îndepărtarea completă a minelor marine din zonele portuare ar dura câteva luni".
Prețurile alimentelor
Producția mondială de cereale este prognozată să fie inferioară cererii în sezonul 2022/23, potrivit Consiliului Internațional al Cerealelor.
Pierderea livrărilor din Ucraina va restrânge și mai mult stocurile disponibile și este posibil să crească prețurile la alimentele de bază, cum ar fi pâinea, pastele și tăițeii, și să contribuie la inflația alimentară, în condițiile în care foametea la nivel mondial a atins deja niveluri fără precedent.
Nu este clar ce tipuri de mine au fost amplasate în acest stadiu, spun oficialii occidentali din domeniul maritim.
Un oficial din cadrul Ministerului ucrainean de Externe a declarat pentru Reuters în martie că aproximativ 372 de mine marine amplasate de Rusia erau de tipul "R-421-75".
Ministerul rus al Apărării a afirmat într-o declarație din martie că Ucraina a minat abordurile porturilor Odesa, Ochakov, Chornomorsk și Yuzhny cu 400 de mine de ancoră învechite.
De asemenea, agenția de informații FSB a Rusiei a declarat în martie că minele au plutit în derivă în Marea Neagră după ce s-au desprins de cabluri în apropierea porturilor ucrainene, adăugând că minele au fost amplasate de forțele ucrainene. Ucraina a declarat la momentul respectiv că avertismentul FSB a fost greșit și că nu avea informații despre minele care au plutit în derivă în mare.
Vineri, oficialul ucrainean din cadrul Ministerului ucrainean de Externe a declarat că Ucraina a plasat unele mine. "Am instalat mine navale în exercitarea dreptului nostru la autoapărare, așa cum este stipulat la articolul 51 din Carta ONU".
Ministerul rus al Apărării a declarat pe 26 mai că portul Mariupol a fost curățat de mine și a îndemnat guvernele străine să "exercite o influență eficientă asupra proprietarilor navelor din portul Mariupol pentru a le îndepărta la locul lor de acostare permanent".
Aproximativ 84 de nave străine sunt încă blocate în porturile ucrainene - multe dintre ele având la bord încărcături de cereale.
Plajele din Odesa sunt închise cu panouri care avertizează asupra minelor. Unele dintre muniții au ajuns în derivă până în Turcia și România.
"Nu este sigur pentru nave să intre sau să iasă în acest moment. Până când minele nu vor fi curățate, această situație nu se va schimba", a declarat Guy Platten, secretarul general al Camerei Internaționale a Navigației, care lucrează, de asemenea, la deschiderea canalelor maritime.
Doi navigatori au murit deja și șapte nave comerciale au fost lovite de proiectile - dintre care două s-au scufundat - în jurul coastei ucrainene, în timp ce piața de asigurări din Londra a plasat întreaga regiune pe lista de risc ridicat, ceea ce înseamnă o creștere a costurilor pentru transporturi.
"Asigurătorii, în ceea ce îi privește, ar avea nevoie de un fel de asigurare că minarea a fost făcută la un anumit nivel de către persoane competente", a declarat Neil Roberts, șeful departamentului de marină și aviație al LMA, care reprezintă interesele tuturor întreprinderilor de subscriere de pe piața de asigurări Lloyd's din Londra.
Îndepărtarea minelor
Eforturile de începărtare a minelor vor fi cea mai mare încercare de după războiul dintre Iran și Irak din anii 1980.
Ar fi necesare de la bun început informații despre tipurile de mine amplasate și despre locul în care sunt localizate, a declarat Gerry Northwood, un fost căpitan care a comandat nave de război în cadrul Marinei Regale britanice.
"Vânătorii de mine ar trebui, de asemenea, să fie echipați cu submersibile operate de la distanță pentru a localiza și distruge minele", a declarat Northwood, consultant la compania de securitate maritimă MAST.
Deși Marea Neagră nu are maree sau curenți puternici, minele plutitoare pot totuși să se deplaseze pe distanțe semnificative într-o perioadă de timp, a declarat Duncan Potts, fost viceamiral în cadrul Marinei Regale britanice.
"Ceea ce se întâmplă în Ucraina este că se pare că există o serie de mine plutitoare, fără legături, care reprezintă o amenințare atât pentru tine, cât și pentru dușmanul tău și sunt imprevizibile", a declarat Potts, care în prezent acționează în calitate de consultant pentru guvernele occidentale.
Secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a declarat miercuri că înalți oficiali ONU au purtat discuții cu Ankara, Bruxelles, Kiev, Moscova și Washington în ultimele 10 zile cu privire la o trecere sigură pentru cereale.
Un oficial al UE a declarat că orice discuție despre ce ar face în mod specific blocul pentru a ajuta la deminare este "foarte ipotetică", adăugând că Rusia trebuie să înceapă să începărteze minele pe care le-a amplasat.
"Dacă nu se realizează acest lucru, nu vor exista coridoare maritime", a declarat oficialul pentru Reuters. "Nu vom face presiuni asupra Ucrainei pentru a renunța la apărarea lor. Orice acord care ar putea fi încheiat trebuie să fie acceptabil pentru Ucraina".
Sursele maritime spun că ar fi nevoie, de asemenea, de un acord cu privire la cine ar efectua lucrările pentru ca să fie acceptabil pentru companiile comerciale și asigurători din cauza neîncrederii potențiale față de orice efort rusesc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.