Cât de periculoase sunt cele două portavioane ale Chinei

Ecaterina Dumitrescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze
Unul dintre cele două portavioane ale forțelor navale chineze

Forțele navale chineze au lansat la apă, pe 17 decembrie, un al doilea portavion, botezat Shandong, iar la ceremonie a participat și președintele Xi Jinping, ceremonie care a vut loc la baza navală de la Sanya, în sudul insulei Hainan.

Cu cel de-al doilea portavion lansat la apă, flota chineză se alătură celei britanice care are și ea două nave de acest fel, capabile să transporte avioane cu aripi fixe. SUA au la ora actuală 20 de astfel de neva.

Shandong este oarecum asemărător cu primul protavion al chinei, Liaoning, care este de fapt o navă modernizată cumpărată de la ucraineni și care a fost construită în 1980. Shandong însă este un portavion cu o capacitate mult mai mare, putând transporta 36 de aeronave de luptă cu aripi fixe, față de 24 câte se pot îmbarca pe Liaoning.

Însă Shandong tot nu poate fi considerat a putea juca un rol important într-un conflict major.

Cauzele sunt unele simple. China operează numai un avion care se pretează pentru un portavion, respectiv J-15 care este o copie a avioanelor sovietice Su-33, și care sunt aeronave grele. Un J-15 cântărește fără încărcătură 19 tone, ceea ce îl face cel mai greu avion cu aripi fixe și care se pretează pentru un portavion. Spre comparație, avioanele americanilor F/A-18E/F Super Hornet cântăresc fără încărcătură 16 tone.

SUA au rămas fără portavioane în Oceanul Atlantic

O altă problemă este că atât Liaoning, cât și Shandong își lansează avioanele printr-o ramă montată pe arc ceea ce înseamnă că avioanele nu pot căra o încărcătură prea mare.

Specialiștii americani apreciază că în aceste condiții un avion J-15 nu poate decola de pe portavioane cu o greutate mai mare de 31 de tone. În schimb portavioanele nucleare americane pot catapulta aeronavele cu o greutate de 50 de tone.

31 de tone înseamnă că un J-15 poate transporta numai combustibilul și armamentul minimal, ceea ce înseamnă că aceste avioane nu vor prezenta un pericol prea mare.

Chinezii vor să îmbunătățească sistemul de catapultare și să creeze unul nou, un lansator electromagnetic, lucru la care lucrează și americanii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9765
USD
Azi 4.7176
Diferența 0.0119
Zi precendentă 4.7057
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.7176 RON
GBP flag1 GBP = 5.9544 RON
CHF flag1 CHF = 5.3172 RON
AUD flag1 AUD = 3.0468 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3484 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0304 RON
NOK flag1 NOK = 0.4249 RON
SEK flag1 SEK = 0.4287 RON
XAU flag1 XAU = 393.2836 RON
Monede Crypto
1 BTC = 433000.10RON
1 ETH = 14886.91RON
1 LTC = 418.64RON
1 XRP = 5.26RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.58%
6 luni: 5.62%
12 luni: 5.66%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17423.52-1.22%
BET-BK3252.40-1.36%
BET-EF935.91-1.00%
BET-FI60672.53-0.32%
BET-NG1224.51-1.16%
BET-TR38427.26-1.22%
BET-TRN37350.85-1.22%
BET-XT1494.80-1.12%
BET-XT-TR3240.77-1.12%
BET-XT-TRN3156.69-1.12%
BETAeRO934.89-1.56%
BETPlus2578.32-1.18%
RTL38548.80-1.25%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel