"Vreau să le transmit celor de la sindicat că metroul nu a fost construit pentru ei şi bunăstarea lor şi a 'famigliilor' lor, ci pentru cetăţenii Capitalei şi cei care îl folosesc atunci când vin în Bucureşti. Negocierea avantajelor şi privilegiilor pe care şi le-au dobândit prin Contractul Colectiv de Muncă şi pentru care plătesc toţi românii subvenţionarea metroului trebuie să aibă în centrul atenţiei călătorul, nu nababul de sindicat. Din concluziile preliminare ale anchetei Corpului de control aflăm că, la negocierea CCM de anul trecut, când s-au majorat salariile cu 18%, 10 din cei 15 membri din comisia de negociere constituită la nivelul administraţiei Metrorex erau membri de sindicat. Practic, sindicatul Metrorex a negociat salarii mai mari în plină pandemie cu sine însuşi", notează Drulă.
Potrivit ministrului, în mandatul Corpului de control, este trecută în mod explicit şi verificarea contractelor dintre Metrorex şi firma Sindomet Servcom, deţinută în proporţie de 100% de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM).
"Şi ca să înţelegeţi încă un motiv pentru supărarea domnului Rădoi, aflaţi că, în mandatul Corpului de control, este trecută în mod explicit şi verificarea contractelor dintre Metrorex şi firma Sindomet Servcom SRL. Firma este deţinută în proporţie de 100% de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM), al cărui preşedinte este domnul Ion Rădoi. Sindomet Servcom SRL a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spaţiile comerciale (expirat în 2018) prin care firma încasa 75% şi Metrorex doar 25% din valorificarea acestora. Şi un contract pentru spaţiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%. S-a încercat prelungirea de facto a acestor contracte, Sindomet încasând în continuare sumele, dar Metrorex refuzând să încaseze partea sa (oricum PREA MICĂ) pentru că nu mai exista contract valabil. Corpul de Control va face lumină şi în această poveste", dă asigurări şeful de la Transporturi.
El precizează că firma Sindomet Servcom a avut, în 2019, o cifră de afaceri de peste 7,981 milioane de lei şi un profit de 6,198 milioane de lei, conform datelor publice disponibile. În plus, Sindomet Servcom mai deţine şi un complex turistic la Buşteni, care oferă reducere de 99% pentru angajaţii Metrorex, care aleg să îşi petreacă acolo cele patru zile de recuperare, iar reducerea de 99% este suportată de angajator.
"Fostul deputat PSD, domnul Ion Rădoi, îşi simte ameninţate interesele subterane. Acesta este adevăratul motiv pentru care îl deranjează că, în sfârşit, cineva se uită cu atenţie la ce face cartelul pe care îl conduce. Şi, ca să terminăm odată discuţia: câştigul mediu brut lunar per salariat al Metrorex, în anul 2020, era de 9.901 lei. În propunerea de buget de venituri şi cheltuieli pentru 2021, Metrorex are estimat un câştig mediu brut lunar per salariat de 12.739 lei. Cel târziu acum sper că este evident că deranjul domnului Rădoi nu e legat de cifre sau de binele oamenilor, ci de afacerile, privilegiile şi beneficiile sindicatului", mai spune Cătălin Drulă.
Într-un document trimis AGERPRES de USLM, se arată că salariul mediu la Metrorex este de 5.700 lei net şi include toate sporurile pentru lucrul în subteran, sâmbăta şi duminica, noapte de noapte, precum şi sporul de vechime.
"Venitul mediu brut care include toate contribuţiile plătite la buget este de 9.900 de lei. Aici trebuie precizat că acesta a crescut cu circa 35% în anul 2018, conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 79/2017 de modificare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal prin care contribuţiile plătite de angajator au fost transferate în sarcina angajaţilor. De asemenea, din 2016 şi până în 2020, Metrorex a pus în funcţiune 12 staţii noi de metrou şi două depouri, care împreună, prin gradul ridicat de asigurare a unor condiţii de calitate, atractivitate şi confort, totalizează circa 50% din volumul total al reţelei de transport care are 63 de staţii şi şase depouri (reţeaua de metrou din Bucureşti are o lungime de 78 km, depăşind reţelele de metrou din oraşe precum Dubai şi Rotterdam). Totodată, urmare a controalelor efectuate de ISU, care au consemnat lipsa de personal pentru mentenanţă şi intervenţii, în cursul anului 2019 au fost angajaţi 354 de salariaţi, astfel încât, împreună cu personalul prevăzut pentru Magistrala 5 de metrou, numărul total de posturi prevăzute este de 5.861 de persoane, din care sunt neocupate peste 150 de posturi", se arată în document.
În acest sens, menţionează sursa citată, faţă de situaţia prezentată de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, trebuie spus că de cel puţin trei ani Metrorex este subfinanţată raportat la contractul de servicii publice încheiat între companie, în calitate de operator, şi MTI, în calitate de autoritate contractantă, contract pe care "Metrorex îl respectă, cu toate că Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii nu achită societăţii obligaţiile pecuniare anuale prevăzute în contractul de servicii publice, înregistrându-se restanţe între 83 şi 173 milioane de lei anual".
"Astfel, în anul 2020, bugetul Metrorex a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2020 cu un deficit de peste 328 de milioane de lei. Prin măsurile luate, inclusiv prin economii de circa 50 de milioane de lei la fondul de salarii, la sfârşitul anului, acesta a fost redus la aproape 175 de milioane de lei şi nu existau plăţi curente restante, fiind reeşalonate plăţile la bugetul de stat conform actelor normative adoptate de Guvern. Pentru anul 2021, compensaţia/subvenţia alocată este diminuată cu circa 195 milioane de lei faţă de cea prevăzută în contractul de servicii publice de transport călători cu metroul pentru perioada 2020-2024", spune documentul.
Conform sursei, toate aceste acţiuni au fost validate prin hotărâri de CA şi AGA Metrorex şi aprobate prin actele normative specifice.
"Aceste date, precum şi altele solicitate au fost comunicate şi echipei Corpului de control al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi avem încredere în analiza pe care o efectuează, astfel încât alte comentarii nu vom mai avansa, spre deosebire de luările zilnice de poziţie care vin din zona Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Totuşi, urmarea predictibilă a celor prezentate va consta în convocarea unui Consiliu de Administraţie pentru înlocuirea directorului general. Nu aceasta este problema. De altfel, i s-a comunicat direct, în faţă, domnului ministru Drulă faptul că directorul general nu se cramponează de funcţie", se mai spune în documentul semnat de nouă directori ai Metrorex, inclusiv directorul general, Gabriel Mocanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.