Consumul de ciocolată nu este lipsit de consecințe pentru mediu. Mai puțin cunoscut decât carnea pentru efectele sale asupra planetei, alimentul esențial de Paște este totuși deosebit de distructiv pentru ecosisteme. ONG-ul Be Slavery Free a întocmit Chocolate Scorecard 2023, un clasament al producătorilor și distribuitorilor de ciocolată din lume în funcție de metodele lor de producție.
Într-adevăr, cultivarea arborilor de cacao este una dintre principalele cauze ale despăduririi în Africa de Vest, regiune care reprezintă 75% din producția mondială. În ultimii 60 de ani, cele mai mari două țări producătoare de cacao, Coasta de Fildeș și Ghana, au pierdut aproximativ 94% și, respectiv, 80% din pădurile lor. Cel puțin o treime din această defrișare este direct legată de producția de cacao, notează ONG-ul Mighty Earth, care ajută la elaborarea Chocolate Scorecard.
În plus, producția de cacao este sursa unor încălcări ale drepturilor omului, cultivatorii de cacao devenind din ce în ce mai precarizați și fiind folosită munca forțată a copiilor. Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO), doar 11% din prețul unui baton vândut în comerț ajunge, în medie, la fermier. O mare parte dintre producători trăiesc sub pragul sărăciei, precizează FAO.
Walmart și Mondelez, la coada listei
Dar nu toți producătorii sunt egali. Pentru a întocmi lista celor mai sustenabile companii, Be Slavery Free a combinat datele sociale și de mediu. Rezultatul este că Original Beans ocupă primul loc și câștigă "Good Egg Award", urmată de Tony's Chocolonely, lăudată pentru că "a încercat să transforme întregul sector". Cei doi performeri sunt urmați de Beyond Good, Alter eco, Alba și Ritter Sport.
Pe de altă parte, Unilever, Mondelez Kruger și General Mills au fost evidențiate pentru practicile lor proaste și lipsa de transparență. La polul opus, "oul stricat", ca să spunem așa, i-a revenit companiei General Mills pentru "politica sa publică întârziată și lipsa de angajament", precizează Be Slavery Free.
În ceea ce privește retailerii, Aldi ocupă primul loc în clasament, lăsând în urmă Delhaize, Coop, Colruyt, Lidl, Carrefour și Sainsbury's. Pe de altă parte, Metro, Kroger și Tesco sunt slab cotați, iar Walmart primește și el un "ou stricat".
Etichete și inițiative
Pe lângă acest clasament, sunt lansate inițiative pentru a cultiva cacao într-un mod mai durabil. Etichete certificate precum Fairtrade, Fair for life, Bioequitable, World Fair Trade Organization iau măsuri pentru a promova o producție mai etică, cu garanții de interzicere a muncii copiilor, de oferire a unui preț minim pentru producători, de transparență în ceea ce privește produsele și de sprijin pentru oportunități de dezvoltare durabilă.
În 2021, Franța a lansat o inițiativă "pentru o cacao durabilă" până în 2030. Cei 64 de producători francezi de ciocolată care sunt membri ai uniunii ciocolatei, precum și comercianți cu amănuntul precum Casino, Auchan, Lidl sau Carrefour s-au angajat cu toții. Ei promit să ofere un venit decent agricultorilor, să oprească defrișările până în 2025 și să lupte împotriva muncii copiilor. Între timp, niciun grup francez nu se află în fruntea clasamentului Be Slavery Free.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.