Migrația forței de muncă a existat întotdeauna și este un proces normal și benefic pentru mai multe părți, fiind posibil între majoritatea statelor lumii. Astfel, angajatorii primesc informații și susținere din partea statului român pentru demararea și buna funcționare a acestor demersuri, cât și consultanță și asistență profesională din partea companiilor specializate în recrutarea de personal străin.
Avantajele angajării muncitorilor din Asia
Pentru lucrătorii sosiți din state non-UE beneficiile sunt că pot găsi un loc de muncă stabil, cazare și hrană, cât și un salariu în medie de până la 3 ori mai mare decât în țara de origine.
Angajatorii sunt mulțumiți de astfel de procese de recrutare deoarece găsesc cu ușurință personal calificat dispus să presteze munci pentru care, la nivel național, nu mai există doritori. În plus, lucrătorii din Asia sunt persoane pricepute și dedicate muncii lor, astfel că angajatorul beneficiază de seriozitate și eficiență. De asemenea, contractele cu acești muncitori sunt încheiate pe o perioadă de minim un an de zile, cu posibilitatea de prelungire, care este cel mai des solicitată. Astfel, angajatorul nu este nevoit să treacă prin același proces complicat de obținere a avizelor și documentelor necesare la schimbarea oricărui proiect sau la încheierea fiecărei perioade contractuale.
Care este procedura legală pentru a angaja muncitori non-UE?
Angajatorii care doresc să colaboreze cu muncitori din afara Uniunii Europene trebuie în primul rând să aibă în vedere că acest lucru presupune un proces care poate dura până la 3 luni, începând din momentul selectării angajatului, până la începerea lucrului efectiv.
De cele mai multe ori, angajatorul este obligat să suporte costurile pe care procedura legală de aducere în țară le presupune, precum avizul de muncă, taxele, comisioanele agenției de plasare a forței de muncă, transportul, cazarea și masa muncitorului. Pentru procedura de recrutare de muncitori din Asia în România sunt necesare urmatoarele:
• Aviz de muncă – este solicitat și obținut exlcusiv de către angajator pentru persoana pe care dorește să o angajeze, fiind necesară depunerea unui dosar cu documente atât din partea angajatorului, cât și a muncitorului la Inspectoratul pentru Imigrări. Avizul este eliberat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului, iar în baza acestuia lucrătorul poate obține viza. De exemplu, dacă vorbim despre muncitori din Nepal, aceștia vor aplica pentru viză la consulatul Republicii Federale Democratice Nepal.
• Viza de ședere o dată obținută (proces ce durează în medie între 1-2 luni), muncitorii pot veni în România și pot semna contractul de muncă.
• Permisul de ședere este următorul document necesar pentru finalizarea procesului de angajare a muncitorilor din Asia. Acesta este obținut la solicitarea angajatului, susținut de către angajator, în termen de 30 de zile înainte de expirarea vizei. Permisul de ședere se acordă în concordanță cu durata contractului de muncă semnat.
Procesul de recrutare și angajare a personalului calificat sau necalificat din state non-UE poate fi destul de complicat și îndelungat, motiv pentru care este recomandat ca în aceste demersuri să apelați la o companie de recrutare profesionistă, ce deține experiență în acest domeniu.
Dacă această procedură nu este realizată corespunzător, atât angajatul, cât și angajatorul riscă refuzarea avizului de muncă, fapt care este păstrat în istoricul societății și poate împiedica viitoarele încercări de obținere a avizului de muncă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.