Care a fost cu adevărat primul autoturism produs în România

Oana Pavelescu |
Data publicării:
Mașina concepută de Aurel Persu
Mașina concepută de Aurel Persu

Istoria industriei auto românești este una zbuciumată și întortocheartă așa cum este de fapt și istorial țării, depinzând în mare măsură de evoluția noastră ca națiune.

Când spunem mașină românească ne gândim automat la Dacia însă povestea industriei auto din România începe cu mult înainte de momentul în care Nicolae Ceaușescu a parafat înțelegerea cu cei de la Renault.

Unele date indică faptul că primul autoturism românesc ar fi fost creat de inginerul Dumitru Văsescu care ar fi construit în anul 1880 un autovehicul dotat cu motor cu aburi.

Însă, unii se îndoiesc de faptul că Văsescu ar fi inventat acel vehicul cât timp a fost la Paris deoarece în anul 1880 românul nu avea decât 17 ani.

Cer este că la întoarcerea în țară, Văsescu și-a adus cu el vehiculul cu care a și circulat prin București.

Vehiculul avea rezervorul cu apă era plasat sub scaunul șoferului, roțile din față erau mai mici decât cele din spate și dispunea de două sisteme de frânare independente.

Un alt vehicul care a făcut multă vâlvă a fost cel conceput de inginerul Aurel Persu.

Acesta a fost primul care a luat în calcul forma aerodinamică a unui autovehicul. El a fost primul care a brevetat și construit primul automobil aerodinamic din lume. Un lucru curios la acea vreme când nimeni nu se gândea la eficiența motoarelor sau comsum.

Probabil faptul că Persu era la bază inginer de aviație i-a influențat conceptul. Românul brevetează în anul 1922 ideea vehiculului aerodinamic iar un an mai târziu, în 1923, construiește primul său vehicul aerodinamic. Acesta a devenit celebru, silueta mașinii care imită forma unei picături de apă în cădere, este de acum binecunoscută de publicul larg.

La Arad, în anul 1908, ori un an mai târziu, americanii de la Westinghouse înființează fabrica MARTA (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad) unde începe să fie produse mai multe tipuri de autovehicule printre care și unul care purta chiar numele fabricii.

Însă fabrica de la Arad are o viață scurtă din cauza falimentului companiei Westinghouse iar în anul 1912, MARTA este preluată de Austro Daimler.

După această dată începe fabricarea unui vehicul care devine foarte popular, respectiv Marta Taxi, care avea un motor în 4 cilindri, de 2.500 cmc cu o putere de până la 22 de cp.

La terminarea primei conflagrații mondiale fabrica MARTA devine Societatea Astra, care începe să producă mașini și camioane dar și un avion de recunoaștere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP.

Fabrica suferă o nouă schimbare. Utilajele sunt demontate și remontate la Brașov unde este inființată Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

Malaxa 1C

Conform altor opinii, primul care ar fi fabricat un autoturism 100% românesc ar fi fost Nicolae Malaxa. Acesta ar fi construit la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, la Reșița un autoturism tot cu ajutorul inginerilor de la IAR Brașov.

Proiectul a aparținut unui grup de ingineri și tehnicieni de la uzinele A.S.A.M., Malaxa din București și IAR din Brașov, conduși de ing. Petre Carp.

Vehiculul, botezat Malaxa 1C, avea un desing frumos, era confortabil, încăpător și putea rula cu o viteză de 120 km/h. Malaxa C1 avea un motor în 3 cilindri, plasat în spatele vehiculului, iar răcirea se făcea cu aer.

Malaxa a fabricat în jur de 800 de astfel de vehicule până în momentul în care un lider sovietic a decis ca fabrica să fie mutată cu totul de la Reșița în Rusia, în contul despăgubirilor de război.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 469874.95RON
1 ETH = 15934.99RON
1 LTC = 434.79RON
1 XRP = 6.93RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17141.70-0.93%
BET-BK3177.49-1.37%
BET-EF923.58-0.62%
BET-FI60036.55-1.03%
BET-NG1213.44-0.51%
BET-TR37803.17-0.94%
BET-TRN36744.44-0.94%
BET-XT1471.14-0.96%
BET-XT-TR3189.28-0.97%
BET-XT-TRN3106.54-0.97%
BETAeRO907.00-1.60%
BETPlus2537.04-0.91%
RTL38048.60-0.67%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel