În ordonanța de urgență care reglementează acordarea acestui sprijin material se menționează că beneficiarii sunt categoriile de persoane vulnerabile și are drept scop compensarea unei părți din cheltuielile cu hrana pentru asigurarea traiului zilnic, prin acordarea unor tichete sociale pe suport electronic, pentru achiziționarea de produse alimentare și/sau pentru asigurarea de mese calde.
Acest sprijin material este suportat din bugetul de stat și din fonduri externe nerambursabile în cadrul Programului operațional Incluziune și demnitate socială aferent perioadei de programare 2021-2027 și al Programului operațional Ajutorarea persoanelor dezavantajate (POAD), cu respectarea regulilor de eligibilitate aplicabile și în limita sumelor alocate cu această destinație.
Cine sunt cei peste 2,5 milioane de beneficiari care primesc tichete sociale
Beneficiarii sunt pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei.
O altă categorie sunt persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei.
De acest sprijin mai beneficiază și familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei dar și familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei.
Totodată, beneficiază de acest sprijin și familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare și nu în ultimul rând, persoanele fără adăpost, așa cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.
Ce este de făcut dacă, deși inițial o cineva nu se număra printre persoanele eligibile dar devine în următoarele luni
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale actualizează în fiecare lună situația, înainte de fiecare alimentare a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde. Astfel listele cu beneficiari sunt modificate în permanență și aduse la zi. Pentru beneficiarii nou introduși în program vor fi eliberate noi carduri. De asemenea, verificarea condițiilor de venit pentru beneficiarii incluși în categoriile cărora li se adresează acest sprijin se face exclusiv de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Important de știut de beneficiarii cardurilor sociale este că este interzisă înstrăinarea acestora iar utilizarea de către beneficiari a tichetelor sociale în alt scop decât achiziționarea de produse alimentare și mese calde este de asemeni interzisă.
Beneficiarii cardurilor sociale nu pot solicita numerar în schimbul tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau pentru fracțiuni din acestea.
Important de știut este interzis și refuzul nejustificat al unităților afiliate de a accepta tichete sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde . Refuzul poate fi justificat doar dacă există o suspiciune rezonabilă privind autenticitatea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde sau identitatea dintre titularul tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde și destinatarul final al acestora.
Cardurile pot fi folosite doar de către beneficiari. În cazuri excepționale, în care beneficiarul nu se poate deplasa la operatorii economici pentru a utiliza ajutorul, atunci poate încredința tichetele unei persoane apropiate, dar doar împreună cu actul de identitate.
Trebuie depusă vreo cerere pentru obținerea cardurilor sociale?
Nu. Dacă vă numărați printre persoanele eligibile, așa cum sunt stabilite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), cardul va fi livrat către dumneavoastră de către angajații Poștei Române, fără să fie nevoie să demarați dumneavoastră vreo procedură în acest sens. În cazul în care îndepliniți criteriile pentru a fi printre beneficiarii eligibili, dar până la finalul perioadei în care se alocă tranșa nu veți intra în posesia cardului, beneficiarii trebuie sp se adreseze celui mai apropiat oficiu poștal, de unde va primi îndrumări.
Cât timp va fi oferit acest sprijin
Voucherele se vor acorda o dată la două luni, până la finalul anului 2022.
Numărul de telefon la care beneficiarii pot suna în cazul în care au vreo problemă sau neclaritate este: 031.9268
Citește și: Vouchere sociale. A treia tranșă. Când sunt virați banii
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.