Trump susține că Panama a încălcat angajamentul de neutralitate asumat când SUA au transferat canalul în 1999, afirmând în mod fals că acesta este operat de China.
Canalul este administrat de Autoritatea Canalului Panama, o agenție autonomă supravegheată de guvernul panamez.
DE CE ESTE CANALUL IMPORTANT PENTRU SUA?
Canalul Panama, o cale navigabilă artificială de 82 km care leagă oceanele Pacific și Atlantic, economisește navelor mii de kilometri și săptămâni de călătorie. Înainte de construcția sa, navele trebuiau să facă ocolul periculos al extremității sudice a Americii de Sud pentru a tranzita între cele două oceane.
Astăzi, peste două treimi din marfa care trece prin canal provine din sau are destinația SUA.
SUA au finalizat construcția canalului la începutul secolului XX, după ce proiectul a fost abandonat de Franța, costând viața a peste 25.000 de muncitori.
În urma presiunilor mișcărilor anti-coloniale, SUA au semnat tratate în 1977 care garantau Panamei controlul și suveranitatea deplină asupra zonei canalului, precum și neutralitatea sa permanentă. Acestea au intrat în vigoare în 1999.
Între 2023 și 2024, o secetă severă, agravată de schimbările climatice, a redus nivelul lacurilor care alimentează canalul, determinând administrația să restricționeze tranzitul și pescajul navelor, ceea ce a crescut costurile și timpul de așteptare.
Restricțiile de tranzit au fost ridicate la sfârșitul anului trecut, dar traficul nu a revenit complet la normal, multe nave, în special transportatori de mărfuri și gaze naturale lichefiate, continuând să folosească rute alternative.
CARE ESTE IMPLICAREA CHINEI?
În discursul său inaugural de săptămâna trecută, Trump a reluat acuzațiile făcute după victoria sa electorală, susținând că Panama a cedat controlul canalului către China. De asemenea, a afirmat că trupele chineze sunt staționate la canal, fără a oferi dovezi.
Atât guvernul panamez, cât și cel chinez au respins aceste afirmații.
CK Hutchison Holdings, o companie cu sediul în Hong Kong, administrează de peste două decenii porturile Balboa și Cristobal, aflate la intrările Pacificului și Atlanticului. Compania este listată public și nu are legături financiare directe cu guvernul chinez, deși firmele din Hong Kong sunt supuse unei anumite supravegheri guvernamentale.
Pe coasta Atlanticului, compania privată americană SSA Marine operează portul MIT, grupul taiwanez Evergreen gestionează portul CCT, iar PSA International din Singapore administrează portul Rodman pe coasta Pacificului.
Influența economică a Chinei a crescut în America Latină, alimentând îngrijorările Washingtonului că regiunea bogată în resurse ar putea înclina spre interesele Chinei în detrimentul celor ale SUA.
Președintele Panamei, Jose Raul Mulino, a declarat că canalul este și va rămâne panamez.
Autoritățile panameze au anunțat recent un audit asupra porturilor operate de CK Hutchison, investigând conformitatea companiei cu acordurile de concesiune și dacă aceasta raportează corect veniturile și plățile către stat.
DISPUTE PRIVIND TAXELE
Trump s-a plâns în mod repetat că taxele percepute navelor pentru utilizarea canalului sunt prea mari și a acuzat Panama că impune tarife incorecte pentru mărfurile americane.
„Navele americane sunt taxate excesiv și nu sunt tratate corect, inclusiv cele ale Marinei Statelor Unite,” a declarat Trump.
Între 2020 și 2023, veniturile din taxe ale canalului au crescut cu aproape 26%, ajungând la 3,35 miliarde de dolari. În ultimul an fiscal, canalul a compensat traficul redus printr-o suprataxă pentru apă și licitații pentru sloturi, care au ajuns la până la 4 milioane de dolari per navă.
Taxele canalului nu sunt diferențiate în funcție de pavilionul navei sau țara de origine ori destinație. SUA nu dețin o flotă comercială semnificativă sub pavilion propriu, iar navele militare americane au prioritate la tranzit.
Mulino a afirmat că tarifele sunt evaluate cu atenție și transparență, în funcție de cerere.
Experții în transport maritim și operatorii de mărfuri au subliniat că majorările de taxe au fost aplicate în ultimii ani și de alte căi navigabile esențiale, în contextul creșterii cererii și conflictelor geopolitice.
CE URMEAZĂ?
Amenințările lui Trump afectează deja ratingul datoriei Panamei. Banca americană de investiții JPMorgan a retrogradat recomandările privind obligațiunile țării din cauza amenințărilor legate de canal, o sursă importantă de venit național.
Secretarul de stat al SUA, Marco Rubio, este programat să viziteze Panama între sfârșitul lui ianuarie și începutul lui februarie, aceasta fiind prima sa vizită oficială în străinătate.
Migrația va fi un subiect principal al discuțiilor.
Mulino, care a preluat mandatul anul trecut, a adoptat o poziție mai dură față de migrație decât predecesorul său, fiind de acord cu zborurile de deportare finanțate de SUA și instalând sârmă ghimpată la Darien Gap, o zonă periculoasă de junglă pe care mulți migranți o traversează pe jos, venind din America de Sud spre granița SUA.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.