După eliminarea controalelor la frontieră odată cu aderarea României la Spațiul Schengen, ANAF a implementat un sistem de monitorizare a transporturilor internaționale prin RO e-Transport. În doar o lună, au fost verificate peste 5.200 de vehicule, aplicate amenzi de aproape 1,5 milioane de lei și confiscate bunuri în valoare de peste 600.000 de lei.
Cum funcționează monitorizarea transporturilor internaționale?
Intrarea României în Spațiul Schengen a eliminat controalele sistematice de la granițele cu statele UE, însă autoritățile fiscale au fost nevoite să adopte noi metode de supraveghere a transporturilor internaționale de mărfuri.
Astfel, ANAF a extins utilizarea Sistemului RO e-Transport, care obligă transportatorii să declare anticipat datele privind bunurile transportate. Aceste informații sunt corelate cu camerele de supraveghere dotate cu recunoaștere a numerelor de înmatriculare, iar orice discrepanță generează alertă automată pentru echipele de control antifraudă.
În locul controalelor din punctele de frontieră, inspectorii ANAF verifică transporturile pe drumurile publice și în spațiile de servicii din proximitatea granițelor. Echipele de control sunt dotate cu autospeciale ANAF – Antifraudă, echipate cu tehnologie de ultimă generație, birouri mobile și acces direct la bazele de date ale ANAF.
Bilanțul lunii ianuarie: mii de vehicule verificate, sancțiuni uriașe
Potrivit unui raport publicat de ANAF, doar în luna ianuarie 2025, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au verificat 5.275 de camioane – echivalentul a 3,61% din traficul monitorizat. Aceste acțiuni s-au soldat cu:
Amenzi în valoare totală de 1.487.500 lei
Confiscarea bunurilor în valoare de 612.727 lei
Stabilirea unor sume suplimentare datorate bugetului de stat în valoare de 53.763.644 lei
Aceste cifre demonstrează amploarea evaziunii fiscale în sectorul transportului de mărfuri și necesitatea continuării acestor controale riguroase.
Monitorizarea se extinde pe drumurile din România
Autoritățile fiscale au anunțat că verificările nu se vor limita doar la zonele de graniță, ci se vor extinde pe principalele drumuri și noduri rutiere din țară. Inspectorii ANAF vor monitoriza în special transporturile suspectate de fals în acte, nerespectarea declarațiilor din RO e-Transport și evaziune fiscală prin bunuri fără documente de proveniență legală.
Ce trebuie să știe transportatorii și firmele?
Firmele care efectuează transporturi rutiere internaționale trebuie să respecte prevederile O.U.G. nr. 41/2022 și să declare corect în RO e-Transport toate bunurile transportate. În caz contrar, riscă sancțiuni severe, confiscări de marfă și controale detaliate din partea ANAF.
Această măsură nu doar că previne frauda, dar asigură și un mediu de afaceri corect pentru companiile care respectă legislația.
România își protejează veniturile bugetare după intrarea în Schengen
Renunțarea la controalele de frontieră nu a slăbit vigilența autorităților fiscale. Dimpotrivă, ANAF a implementat un sistem avansat de monitorizare digitală și control în trafic, care deja dă rezultate impresionante. În lunile următoare, este de așteptat ca aceste verificări să continue și chiar să se intensifice, pentru a combate transporturile ilegale și a reduce pierderile bugetare cauzate de evaziune.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.