Elena Cristian a explicat în preambulul dialogului că digitalizarea și pandemia sunt două elemente care au schimbat foarte mult relațiile de muncă, iar angajații cer acum mai multă flexibilitate față de cadrul legal existent în contextul pre-pandemic.
Întrebat de analistul Elena Cristian cum vede toată această chestiune, dacă apreciază că actuala lege a tele-muncii nu ar trebui schimbată și dacă există proiecte în acest sens, Marius Budăi a spus că: ”Ne aflăm la ora actuală într-un paradox. Înainte de această pandemie, încurajarea formelor alternative de desfășurare a muncii era un deziderat de atins într-un orizont de timp mai îndepărtat. Iată că acum, această perioadă a impulsionat practicarea muncii la domiciliu sau în orice alt loc dorit de lucrători, de o manieră care se pare că a devenit o normalitate pentru noi toți. Este fără dubiu că tehnologiile media și de comunicații nu au avut niciodată un rol mult mai important în viața noastră și cu siguranță, utilizarea acestor tehnologii a făcut ca munca în online să devină vitale pentru noi. Am lucrat la o lege din 2018 privind tele-munca. Ministerul Muncii este cu siguranță extrem de atent la evoluția aceasta pe piața muncii din punct de vedere al evoluției mai rapide către digitalizare, decât dacă am fi făcut-o dacă nu exista pandemia. Suntem deschiși la dialog, un dialog susținut cu mediul de afaceri, cu sindicatele, cu patronatul și cu partenerii sociali”.
Citește și: Telemunca. Angajatorul suportă o parte din cheltuiele angajatului
Lucrul de acasă impune în sarcina firmelor anumite cheltuieli prevăzute de lege sau, cel puțin, indicate. În mod cert, este vorba de cele ce presupun transportul acelor materiale necesare telesalariatului sau angajatului ce lucrează de acasă, dar și de altele precum cele pentru serviciile de internet.
Munca de acasă a angajaților obligă firmele să suporte anumite cheltuieli, lucru care este prevăzut de lege.
Firma angajatoare trebuie să suporte cheltuiala legată de transportul materialelor necesare telesalariatului care lucrează de acasă cât și cheltuielile legate de utilizarea internetului.
Un contract de telemuncă trebuie să cuprindă, potrivit Legii nr. 81/2018 (Legea telemuncii): "condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă". Tot în contract trebuie să figureze și "obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa", ceea ce înseamnă, de asemenea, o altă cheltuială pentru firmă.
Ghid pentru desfășurarea activităților de telemuncă
Munca la domiciliu nu este un subiect tratat pe larg în Codul muncii. În această lege este prevăzută numai asigurarea transportul materiilor prime și materialelor pe care le utilizează angajatul în activitate, precum și al produselor finite pe care le realizează. Citește mai mult AICI
Citește și: Acești angajați primesc 400 de lei pentru plata utilităților
Conform Legii nr. 296/2020, unii angajați pot primi 400 de lei lunar pentru plata utilităților.
Potrivit legii, angajatorii pot acorda salariaților care lucrează în regim de telemuncă bani pentru a plăti facturile la energie electrică, apă, căldură, internet etc. Aceste sume sunt neimpozabile și scutite de contribuțiile obligatorii pentru pensie și sănătate în limita a 400 lei lunar, corespunzător numărului de zile lucrate în regim de telemunca.
Firmele pot oferi telesalariatilor acest avantaj, fără a fi nevoie de documente justificative. Așadar, sumele oferite nu se cuprind în baza de calcul pentru contribuțiile de asigurări sociale, asigurări sociale de sănătate și de contribuția asiguratorie pentru muncă (articolul nr. 142 din Codul Fiscal modificat și actualizat prin Legea nr. 296/2020), iar cheltuielile sunt deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, conform aceleiași legi (alineatul 21 din articolul 25 din Codul Fiscal).
Statulul fiscal al acestor venituri
Aceste venituri nu sunt impozabile, în sensul impozitului pe venit, și sunt definite drept sume „acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemunca pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 de lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoană fizică desfășoară activitate în regim de telemunca.” Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.