Controalele vamale, documentele și întârzierile la frontieră de când Marea Britanie și-a finalizat retragerea din Uniunea Europeană la începutul anului costă bani și timp pentru firmele și comercianții cu amănuntul de la cei mai mari până la cei mai mici. Companiile, care au avertizat ani de zile că se va întâmpla acest lucru, nu se bucură să spună „ți-am spus că asta se va întâmpla”, iar frustrarea este din ce în ce mai acută.
Pentru multe companii cu marje restrânse, fiecare liră cheltuită pentru documente înseamnă mai puțin pentru salarii, angajări și investiții. Deși impactul va fi mult mai puțin dramatic decât șocul pe termen scurt al blocajelor generate de Covid-19, în timp acest lucru se va resimți și cumula.
Brexit-ul a fost deosebit de dificil în Irlanda de Nord, acum separată de Marea Britanie printr-o frontieră comercială în Marea Irlandei, notează Bloomberg. Ashley Pigott, director general al AJ Power, un producător de generatoare diesel din Craigavon, spune că taxele pentru aducerea componentelor din Marea Britanie vor adăuga circa 100.000 de lire sterline pe an la facturile sale.
Violențe în Irlanda de Nord. Boris Johnson refuză discuțiile. Pacea din Vinerea Mare, în pericol
Redirecționarea lanțurilor de aprovizionare nu este simplă, așa că AJ Power a externalizat asamblarea componentelor către o altă firmă din Marea Britanie - un cost suplimentar, dar totuși mai ieftin decât taxele de import.
Daunele economice din Irlanda de Nord sunt deosebit de îngrijorătoare, având în vedere trecutul tulbure al regiunii. Revoltele violente din această lună au fost legate de Brexit, dar au fost stimulate de plictiseală și lipsa de oportunități economice într-una dintre cele mai sărace regiuni ale Regatului Unit.
Povestea problemelor nedorite se repetă în Marea Britanie. Unul din patru mici exportatori au oprit vânzările către bloc din cauza birocrației, iar un sondaj publicat luni a arătat că peste 40% dintre întreprinderi au avut venituri din export mai mici în primul trimestru. În ianuarie și februarie, exporturile totale de bunuri au scăzut cu 27% față de anul precedent, iar importurile au scăzut.
O parte din scădere reflectă stocurilecreate la sfârșitul anului trecut și va fi temporară. Este posibil să fi existat, de asemenea, probleme inițiale cu noile reguli vamale, dat fiind că scăderile s-au înregistrat înainte ca acordul comercial dintre Marea Britanie și UE să se finalizat la 31 decembrie.
Credit Suisse apreciază că scăderea exporturilor va persista probabil, iar comerțul net va continua creșterea economică pe termen scurt. Însă deficitul comercial ar putea atinge 5% din producție anul viitor, un decalaj record care ar pune presiune descendentă asupra lirei.
Pandemia ”lucrează” în favoarea premierului britanic Boris Johnson, acesta fiind subiectul zilei, tema Brexit-ului și a durerilor provocate de acesta ajungând în plan secund. Problema este că acest cocktail de crize poate duce la reaprinderea unor teme mai vechi cât și a conflictelor interne. Una dintre cele mai grave probleme fiind cea legată de Irlanda de Nord, o situație care este pe punctul de a exploda în ciuda faptului că Johnsoj pare să o ignore.
O a doua problemă, poatre la fel de gravă, este dorința de independență a Scoției care ar putea vedea în acest moment o nouă ocazie în care să se ceară un nou referendum.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.