Contractul dintre Boeing și International Association of Machinists expiră la 12 septembrie. În lipsa unui nou contract, muncitorii din Washington vor declanșa prima grevă a companiei din ultimii 16 ani. Iar în acest moment, șansele de a ajunge la un acord nu par bune, potrivit șefului sindicatului local.
Jon Holden, președintele blocului sindical IAM 751 District, a declarat săptămâna trecută pentru CNN: „Suntem departe de a rezolva problemele principale - salarii, asistență medicală, pensionare, timp liber”. „Continuăm să lucrăm la asta”.
Aceasta este doar cea mai recentă problemă a unei companii care s-a confruntat cu accidente mortale cauzate de un defect de proiectare al celui mai bine vândut avion al său, cu acuzații că a pus profiturile și viteza de producție înaintea calității și siguranței.
Acest lucru a tras după sine alte probleme: scăderea vânzărilor de avioane, cu un acord de recunoaștere a vinovăției pentru acuzații penale de înșelăciune a autorităților de reglementare și cu pierderi financiare masive acoperite de niveluri ridicate ale datoriilor.
Ambele părți spun că doresc să ajungă la un acord fără grevă. Însă furia membrilor sindicatului față de recentele concesii contractuale și față de dificultățile întâmpinate de marele constructor de avioane ar putea face ca rezolvarea acestui acord în timpul util să fie o misiune dificilă.
„Continuăm să negociem cu bună-credință, concentrându-ne asupra subiectelor care sunt importante pentru angajații noștri și familiile lor”, se arată într-o declarație a Boeing. „Suntem încrezători că putem ajunge la un acord care să echilibreze nevoile angajaților noștri și realitățile de afaceri cu care ne confruntăm ca societate”.
Boeing intră în aceste discuții cu un nou CEO, Kelly Ortberg, care și-a început activitatea cu doar o lună în urmă. Acesta a emis o declarație conform căreia dorește să „reseteze relația noastră” cu sindicatul, după ce s-a întâlnit cu Holden și cu alți lideri sindicali în prima sa săptămână de activitate. Dar Holden a declarat că nu a observat nicio diferență în poziția Boeing la masa negocierilor.
Predecesorul lui Ortberg, fostul CEO Dave Calhoun, a declarat, de asemenea, investitorilor în luna iulie că intenția Boeing este de a evita o grevă și a părut să semnaleze că ar fi dispus să plătească ceea ce este necesar pentru a evita o încetare a activității.
„Știm că solicitările salariale vor fi mari”, a spus el. „Nu ne este teamă să ne tratăm bine angajații în acest proces. Așadar, vom face tot ce ne stă în putință pentru a nu declanșa greva.”
Compania a declarat că salariile membrilor IAM au crescut cu 60% în ultimii 10 ani, datorită creșterilor salariale generale, ajustărilor în funcție de costul vieții și plăților de stimulare. Dar sindicatul este încă supărat din cauza concesiilor anterioare. Sindicatul solicită, de asemenea, condiții noi pentru timpul liber și garanții mai stabile privind locurile de muncă, astfel încât să nu se confrunte din nou cu amenințarea de a pierde locuri de muncă în favoarea uzinelor care nu au lucrători sindicalizați.
Problemele de la Boeing au dus la pierderi operaționale de bază de 33,3 miliarde de dolari în cursul ultimilor cinci ani, forțând compania să se îndatoreze foarte mult. Această datorie riscă să fie retrogradată la statutul de obligațiune de tip junk bond, însă Holden insistă că sindicatul are încă o pârghie în aceste discuții.
Greva ar avea un impact larg
În ciuda problemelor sale, Boeing este încă o forță majoră în economia SUA, iar închiderea sa ar avea un impact de amploare. Dincolo de cei 32.000 de membri de sindicat și cei aproape 150.000 de angajați americani, compania își estimează propriul impact economic la 79 de miliarde de dolari, susținând 1,6 milioane de locuri de muncă directe și indirecte la mai mult de 9 900 de furnizori răspândiți în toate cele 50 de state.
Dar, poate mai important, Boeing este unul dintre cei doi mari furnizori de avioane comerciale pentru industria aeronautică. Iar industria se confruntă deja cu livrările întârziate ale Boeing, care nu pot fi reluate până când nu rezolvă problemele legate de siguranța și calitatea avioanelor sale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.