Boeing 747 a fost prezentat unei mulțimi de câteva de mii de oameni pe 30 septembrie 1968, la noua fabrică Everett din apropiere de Seattle, ridicată special pentru a construi noul avion, relatează BBC, într-un articol dedicat aniversării acestui model. Au fost necesare doar 16 luni pentru a finaliza primul astfel de avion.
Viața celebrului "Jumbo Jet" începuse. ”Jumbo Jet” este avionul care a făcut ca lumea să pară mai mică.
Putere brută
Noul avion a fost conceput pentru a realiza zboruri de lungă durată, cum ar fi de la New York la Londra, dar cu dublul numărului de pasageri comparativ cu modelul anterior, Boeing 707. Avionul va ajunge la o greutate maximă la decolare ce atingea 333 tone. Pentru a ridica o astfel de greutate masivă în aer era nevoie de o împingere de 16.8 tone.
Coada înaltă
747 a fost semnificativ mai mare decât orice alt avion construit încă. Acesta avea 63,6 metri lungime și o anvergură a aripilor de 59 metri. Companiile aeriene au avut deseori probleme cu gararea mastodontului, deoarece partea superioară a cârmei se ridica la șase etaje deasupra solului.
Alertă globală
Companiile aeriene s-au înghesuit imediat pentru a cumpăra avionul gigant, ceea ce le-a permis să zboare până la 4.660 km fără realimentare. Mai mult decât orice altă aeronavă, modelul 747 a pionierat zborul pe distanțe lungi.
Succesul a fost o imensă ușurare pentru compania Boeing, chinuită de datorii de peste 1 miliard de dolari, ce-i drept multe acumulate de punerea în operă a proiectului 747, pentru care a trebuit să caute fonduri de la șapte bănci diferite.
Aprobarea britanică
Conform BBC, British Airways a ajuns să devină cel mai mare client al celor 747 de-a lungul anilor, având 101 de modele diferite în flota sa. În 2018, BA rămâne cel mai mare operator actual al modelului 747, pentru care zburau 36 de astfel avioane doar pentru rute pe distanțe lungi.
Capacitate uriașă
Câți pasageri pot fi îmbarcați pe un Boeing 747 depinde de decizia fiecărei companii aeriene în parte - majoritatea au o structură multi-class, cu spațiu suplimentar pentru călătorii de la clasa întâi și pentru cei de la clasa business.
Cu o astfel de configurație, un 747-400 poate transporta în jur de 416 de pasageri, însă recordul absolut al unui Jumbo Jet a fost într-o operațiune efectuată de forțele aeriene israeliene pentru a transporta evrei etiopieni la începutul anilor 1990. Un El-Al 747 a decolat cu 1.122 de oameni și a aterizat în siguranță înapoi în Israel.
Pasărea de fier
Boeing 747 a devenit sinonim cu călătoriile pe distanțe lungi și cu un succes imens atât ca avion de pasageri, cât și ca navă cargo - mai mult de 1500 au fost construite din 1968. Cincizeci de ani după lansarea sa, 545 de aparate continuă să zboare, multe dintre ele avioane de transport de marfă convertite de la aeronavele retrase.
Lansator de navete spațiale
Un 747 special consolidat și modificat a fost construit pentru a transporta o navetă spațială NASA. Vehiculul spațial a fost plasat în partea superioară a fuselajului, la baza de aterizare, și apoi a fost transportat la locul de lansare de la Cape Canaveral.
Avionul transportator de navetă a rămas în funcțiune până în 2012, efectuând un ultim zbor simbolic cu naveta la bord înainte de a livra vehiculul spațial unui muzeu din Los Angeles.
Viitor pentru zboruri cargo
Apariția unor motoare mai puternice i-a făcut pe designeri să creeze aeronave pentru distanțe lungi, cum ar fi 777 și 787 de la Boeing. Acestea nu pot transporta atât de mulți oameni ca și 747 sau rivalul său Airbus A389, dar sunt mai economice în exploatare.
Acest lucru a însemnat că multe 747 au fost retrase din transportul de călători, fiind transformate în nave de transport marfă. Față de proiectul original al lui Joe Sutter a fost montată o ușă în chiar botul avionului pentru a permite accesul mai ușor al mărfurilor în avion.
Aripi peste o lume întreagă
Avioanele Boeing 747 se presupune că au transportat peste 3,5 miliarde de pasageri pe parcursul călătoriilor lor - aproape jumătate din populația actuală a lumii.
Boeing susține, conform sursei citate, că se așteaptă ca modelele de transport de marfă să continue să zboare timp de încă cel puțin 20 de ani.
Vezi și: Boeing a câștigat un contract de 9,2 miliarde de dolari
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.