BMW, Audi, Porsche și VW, pierderi istorice: scăderi de profituri de până la 37%

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Cele patru mari mărci auto germane
Cele patru mari mărci auto germane

În 2024, industria auto germană se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii. Marile companii producătoare de automobile – BMW, Audi, Porsche și Volkswagen – au înregistrat o prăbușire simultană a profiturilor, de aproximativ 30%, ceea ce ridică semne de întrebare în rândul analiștilor și al opiniei publice. Este doar o coincidență? Sau vorbim despre o criză sistemică, generată de factori comuni?

Scăderi aproape identice, pierderi uriașe

Statistica arată dureros de clar magnitudinea declinului:

  • Audi a raportat o scădere a profitului net de 33%, ajungând la 4,2 miliarde de euro. În paralel, compania va concedia 7.500 de angajați, o măsură menită să reducă presiunea financiară.

  • Porsche a înregistrat un declin de 30,3%, cu un rezultat de aproximativ 3,6 miliarde de euro, comparativ cu anul precedent.

  • Volkswagen a raportat o scădere a profitului de 31%, cifrele finale arătând un câștig de 12,4 miliarde de euro pentru 2024.

  • BMW a avut o scădere și mai abruptă, de 37%, ajungând la un profit de 7,7 miliarde de euro.

Cauze multiple, dar o tendință comună

Experții susțin că această prăbușire aproape uniformă nu este rezultatul unei conspirații sau al unui factor unic, ci mai degrabă produsul unei serii de circumstanțe care au afectat întreg sectorul auto german.

Beatrix Keim, directorul Center Automotive Research (CAR), a explicat pentru BILD că asistăm la „un cumul de factori care au influențat negativ marjele de profit: costuri ridicate, investiții necesare pentru viitor și o competiție dură pe plan global”. Ea adaugă că subvențiile masive acordate de guvernul chinez pentru producătorii locali au generat o competiție acerbă pe piața vehiculelor electrice, unde producătorii germani nu mai pot concura pe preț.

Impactul pieței chineze și problemele interne

În 2024, performanțele producătorilor germani pe piața din China au fost dezamăgitoare: BMW a raportat o scădere de 13%, Volkswagen de 10%, iar Mercedes de 7%, potrivit datelor oferite de Daniel Schwarz, analist la Stifel Europe Bank AG. Această contracție semnificativă pe una dintre cele mai importante piețe de export pentru industria auto germană a amplificat problemele financiare.

În plus, fiecare companie s-a confruntat cu provocări interne. BMW a fost nevoită să recheme aproximativ 1,5 milioane de vehicule, din cauza unor probleme la sistemele de frânare, defect cauzat de furnizorul Continental. În același timp, Volkswagen s-a angajat într-un program costisitor de investiții, alocând deja peste 1 miliard de dolari pentru parteneriatul cu Rivian, rivalul Tesla, investiție estimată la 5,8 miliarde de dolari până în 2027.

La Audi, închiderea fabricii de la Bruxelles a dus la pierderi suplimentare, în timp ce procesele colective de negociere și programele de compensare pentru concedieri au crescut semnificativ costurile pentru Volkswagen.

Tăierile de personal: soluție temporară sau capcana viitorului?

Pentru a limita pierderile, Audi a anunțat concedierea a 7.500 de angajați. Beatrix Keim consideră că „în Germania, costurile non-salariale sunt extrem de mari, între 20% și 30%, ceea ce înseamnă că reducerea personalului poate oferi un efect rapid asupra stabilizării financiare”. Totuși, ea avertizează că, pe termen lung, companiile trebuie să investească în digitalizare și automatizare pentru a-și crește eficiența, altfel riscă să piardă competitivitatea pe piața globală.

Politicile guvernamentale, un factor crucial

Experții din industrie atrag atenția că și autoritățile de la Berlin au un rol important în redresarea sectorului. „Costurile cu energia trebuie reduse, iar nivelul taxelor și al birocrației administrative trebuie revizuit”, spune Keim. Ea sugerează că un nou bonus de mediu, oferit pe termen limitat, ar putea stimula vânzările de automobile electrice și hibride pe piața internă.

Un viitor incert, dar cu speranțe de redresare

În ciuda scăderilor drastice, producătorii auto germani rămân un pilon al economiei europene și mondiale. În acest moment, companiile se află într-un proces de adaptare la noile cerințe ale pieței globale, marcate de tranziția către mobilitatea electrică, concurența agresivă din China și noile reglementări de mediu.

Investițiile în tehnologii verzi, digitalizare și parteneriate strategice ar putea reda industriei auto germane poziția dominantă de altădată. Însă acest lucru va necesita nu doar capital și inovație, ci și sprijin din partea guvernului și o regândire a relațiilor comerciale globale.

Scăderile aproape simultane de peste 30% ale profiturilor celor patru mari constructori auto germani nu sunt doar o coincidență, ci reflectă o criză mai largă, generată de factori economici, politici și tehnologici. Următorii ani vor fi decisivi pentru viitorul acestor companii și pentru întreaga industrie auto europeană.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9754
Diferența -0.0012
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.5966
Diferența 0.0101
Zi precendentă 4.5865
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9754 RON
USD flag1 USD = 4.5966 RON
GBP flag1 GBP = 5.9532 RON
CHF flag1 CHF = 5.2112 RON
AUD flag1 AUD = 2.9024 RON
DKK flag1 DKK = 0.6669 RON
CAD flag1 CAD = 3.2164 RON
HUF flag1 HUF = 0.0125 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4385 RON
SEK flag1 SEK = 0.4587 RON
XAU flag1 XAU = 446.9489 RON
Monede Crypto
1 BTC = 404892.52RON
1 ETH = 9545.25RON
1 LTC = 430.24RON
1 XRP = 11.25RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17445.550.30%
BET-BK3271.10-0.12%
BET-EF948.160.34%
BET-FI61728.02-0.55%
BET-NG1255.090.14%
BET-TR38470.350.30%
BET-TRN37393.070.30%
BET-XT1495.320.18%
BET-XT-TR3241.500.19%
BET-XT-TRN3157.470.18%
BETAeRO859.73-0.23%
BETPlus2573.370.29%
RTL38865.420.35%

Opinii

Protest în fața unuei reprezentanțe Tesla
Exercițiu Sea Shield în Marea Neagră

Trump și Putin decid viitorul Ucrainei! Patru scenarii pentru România

Negocierile recente dintre președintele...

Adrian Negrescu, analist economic

Ordinul ANPC, comparat cu mercurialul lui Ceaușescu. Adrian Negrescu pune întrebarea cheie

Negrescu acuză reglementarea lui Piedone de...

Comunicate de presa

Negocieri / FOTO: Freepik

Microsoft România negociază primul Contract Colectiv de Muncă

Protecție, stabilitate și formare profesională...

Gabriel Blăniță, Colliers

Tot mai puțini români își permit o locuință. Chiria, o alternativă

Doar 73% dintre românii din mediul urban...

ANAF / Foto: DCBusiness

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt1
YesMy - smt4.5.3
pixel