Opt din 10 români și-au stabilit deja sumele pentru cheltuieli, bazându-se în principal pe venitul disponibil (67%) și pe lista de dorințe (34%). Astfel, cu un buget mediu per persoană de aproape 400 de euro, în creștere cu 20% față de 2023, electronicele și electrocasnicele domină piața (58%), în timp ce interesul pentru articolele de modă scade (-13% față de 2023).
"Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), aceasta rămâne principala modalitate de achiziție, fiind susținută de o abordare omnichannel. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea acesteia", spun realizatorii studiului.
În topul preferințelor pentru 58% dintre români rămân produsele tehnologice și articolele de uz îndelungat, iar interesul pentru produsele IT&C crește cu 5% față de anul trecut, fiind prioritare pentru 32% dintre cumpărători.
Interesul pentru articolele de modă scade (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii Gen Z și 42% dintre femei încă planifică achiziții de fashion de Black Friday.
"Intențiile de cumpărare rămân stabile comparativ cu 2023. Evenimentul este văzut ca o oportunitate de a achiziționa produse și branduri la prețuri reduse (54%)", arată specialiștii MKOR.
Mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a achiziționa cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%). Majoritatea celor care intenționează să cumpere sunt tineri din Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.
Segmentul indecișilor (31%), format mai ales din persoane peste 44 de ani și cu venituri reduse (sub 3.000 de lei), poate fi atras prin oferte mari la produse și servicii relevante.
Bărbații reprezintă principalul grup de neparticipanți (68%), deși ponderea lor a scăzut cu 8 puncte procentuale față de 2023. Totodată, proporția celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români, care speră la discounturi medii de 50%. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai mici.
Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday, această dorință fiind mai accentuată în rândul persoanelor cu venituri mari.
"Datele arată că Black Friday rămâne un moment cheie, dar consumatorii devin tot mai selectivi și sceptici față de reducerile afișate. Deși este încă unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping, piața se maturizează, iar retailerii au ocazia de a oferi reduceri substanțiale pentru a răspunde cerințelor pragmatice ale consumatorilor români", spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Consumatorii își stabilesc bugetele bazându-se atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele de cumpărare anterioare. Bugetul mediu per persoană pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 de euro, cu 20% mai mare decât în 2023.
În plus, 32% dintre respondenți plănuiesc achiziții majore, peste 400 de euro, în timp ce 40% și-au alocat un buget mai mic, sub 200 de euro.
Studiul „Trenduri Black Friday 2024 vs 2023” a fost realizat în octombrie pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ național, conform criteriilor de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, bazându-se pe cele mai recente date INS.
MKOR este o agenție de cercetare de piață ce oferă o gamă largă de servicii și proiecte proprii de cercetare pentru a furniza perspective detaliate asupra pieței.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.