Black Friday 2024. Românii, gata să cheltuie 1,2 miliarde de euro

DCBusiness Team |
Data publicării:
Black Friday 2023. Foto: Pexels.com
Black Friday 2023. Foto: Pexels.com

Black Friday rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping din România, cu 57% dintre români intenționând să facă achiziții în 2024, iar bugetul total estimat atinge 1,2 miliarde de euro, conform studiului „Trenduri Black Friday 2024 vs 2023” realizat de o agenție de cercetare.

Opt din 10 români și-au stabilit deja sumele pentru cheltuieli, bazându-se în principal pe venitul disponibil (67%) și pe lista de dorințe (34%). Astfel, cu un buget mediu per persoană de aproape 400 de euro, în creștere cu 20% față de 2023, electronicele și electrocasnicele domină piața (58%), în timp ce interesul pentru articolele de modă scade (-13% față de 2023).

"Deși preferința pentru cumpărăturile online scade ușor (-5% față de 2023), aceasta rămâne principala modalitate de achiziție, fiind susținută de o abordare omnichannel. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea acesteia", spun realizatorii studiului.

În topul preferințelor pentru 58% dintre români rămân produsele tehnologice și articolele de uz îndelungat, iar interesul pentru produsele IT&C crește cu 5% față de anul trecut, fiind prioritare pentru 32% dintre cumpărători.

Interesul pentru articolele de modă scade (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii Gen Z și 42% dintre femei încă planifică achiziții de fashion de Black Friday.

"Intențiile de cumpărare rămân stabile comparativ cu 2023. Evenimentul este văzut ca o oportunitate de a achiziționa produse și branduri la prețuri reduse (54%)", arată specialiștii MKOR.

Mulți consideră Black Friday o ocazie bună pentru a achiziționa cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%). Majoritatea celor care intenționează să cumpere sunt tineri din Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.

Segmentul indecișilor (31%), format mai ales din persoane peste 44 de ani și cu venituri reduse (sub 3.000 de lei), poate fi atras prin oferte mari la produse și servicii relevante.

Bărbații reprezintă principalul grup de neparticipanți (68%), deși ponderea lor a scăzut cu 8 puncte procentuale față de 2023. Totodată, proporția celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).

Reducerile mari sunt așteptarea principală pentru 6 din 10 români, care speră la discounturi medii de 50%. Cei mai interesați de reduceri sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai mici.

Un sfert dintre respondenți își doresc stocuri suficiente de Black Friday, această dorință fiind mai accentuată în rândul persoanelor cu venituri mari.

"Datele arată că Black Friday rămâne un moment cheie, dar consumatorii devin tot mai selectivi și sceptici față de reducerile afișate. Deși este încă unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping, piața se maturizează, iar retailerii au ocazia de a oferi reduceri substanțiale pentru a răspunde cerințelor pragmatice ale consumatorilor români", spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.

Consumatorii își stabilesc bugetele bazându-se atât pe veniturile disponibile, cât și pe experiențele de cumpărare anterioare. Bugetul mediu per persoană pentru Black Friday este estimat la puțin sub 400 de euro, cu 20% mai mare decât în 2023.

În plus, 32% dintre respondenți plănuiesc achiziții majore, peste 400 de euro, în timp ce 40% și-au alocat un buget mai mic, sub 200 de euro.

Studiul „Trenduri Black Friday 2024 vs 2023” a fost realizat în octombrie pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ național, conform criteriilor de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, bazându-se pe cele mai recente date INS.

MKOR este o agenție de cercetare de piață ce oferă o gamă largă de servicii și proiecte proprii de cercetare pentru a furniza perspective detaliate asupra pieței.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 461551.07RON
1 ETH = 15843.25RON
1 LTC = 425.00RON
1 XRP = 5.34RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17265.630.42%
BET-BK3219.210.33%
BET-EF927.220.46%
BET-FI60535.580.40%
BET-NG1215.470.57%
BET-TR38079.030.42%
BET-TRN37012.360.42%
BET-XT1482.440.39%
BET-XT-TR3213.970.39%
BET-XT-TRN3130.580.39%
BETAeRO924.88-0.13%
BETPlus2554.910.41%
RTL38214.590.44%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel