După cum indică și denumirea, cei care trec pragul acestei biblioteci astfel nu vor vedea rafturi pline cu cărți, ci rochii, tunici, bluze și jachete originale, o inițiativă menită, potrivit autorilor ei, să limiteze impactului industriei ușoare asupra mediului.
„LENA, biblioteca de haine” permite clienților să-și schimbe stilul vestimentar după cum doresc închiriind îmbrăcăminte de calitate. „O idee foarte bună”, se entuziasmează Ikram Cakir înainte de a returna o bluză colorată în albastru și alb, luând, în schimb, una roz deschis.
Această militantă de 37 de ani, angajată a unui ONG, vine la LENA de cel puțin o dată pe lună, bucuroasă că își poate împrospăta garderoba grație acestei inițiative. "Oamenii cumpără o grămadă de haine, pe care le uită, după aceea, în șifonier. Cred că este o modalitate foarte frumoasă de a putea purta haine noi fără a epuiza resursele planetei", a adăugat ea, intervievată de AFP.
Situat pe o stradă aglomerată din centrul capitalei olandeze, magazinul oferă o colecție variată de sute de piese reînnoite periodic, disponibile și pentru cumpărare. Pe eticheta prinsă de fiecare articol vestimentar este indicat prețul de vânzare, deseori destul de ridicat, dar și tariful de închiriere, care variază de la 50 de cenți la câțiva euro.
„Industria modei este una dintre cele mai poluante din lume”, explică Elisa Jansen, coautoarea acestei idei împreună cu cele două surori ale sale și o prietenă.
Potrivit ONU, în era fast-fashion, o persoană cumpără cu 60% mai multe haine decât acum cincisprezece ani, fiecare articol fiind purtat de foarte puține ori. Venind în completare, Fundația Ellen MacArthur precizează că în fiecare secundă se arde sau se aruncă la groapa de gunoi echivalentul atâtea haine câte încap într-o mașină de gunoi.
Moda este responsabilă pentru o treime din deversarea microplasticelor toxice în oceane, consumă până la 215.000 de miliarde de litri de apă pe an și reprezintă până la 8% din emisiile de gaze cu efect de seră.
Este bine pentru planetă
„Întotdeauna ținute noi. Este bine pentru planetă. Experimentează cu stilul tău. Probează înainte, nu pleca așa”, scrie pe unul din posterele afișate în interiorul magazinului. „Biblioteca” are, firește, și o versiune online, precum și puncte de predare și colectare în multe dintre marile orașe olandeze.
Pentru a deveni membru, fiecare client plătește zece euro, iar peste 6.000 de persoane au card. Calitatea hainelor este „cel mai important criteriu” în selectarea hainelor, fiind favorizate brandurile sustenabile.
„Aici nu vei găsi fast fashion”, subliniază Helen Jensen, unul dintre angajatele magazinului, menționând că în Scandinavia au existat și alte inițiative similare, dar multe au dispărut. În plus, cele mai multe sunt online. ”Noi avem și un magazin fizic, ceea ce este altceva când vine vorba de impact. Deci este complet unic", adaugă ea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.