Preţul mediu al benzinei standard în România, conform informaţiilor din Monitorul Preţurilor, a fost, pe 2 septembrie, de 7,39 lei/litru (cu reducerea de 50 de bani aplicată), în timp ce motorina se comercializa, în medie, cu 8,37 lei/litru (cu reducere).
De la începutul anului, fără a lua în calcul reducerea de 50 de bani/litru, preţul benzinei a crescut cu circa 28%, iar cel al motorinei s-a majorat cu aproximativ 44%.
Cotaţiile Platts pentru benzină şi motorină (mai relevante în stabilirea preţurilor carburanţilor decât cotaţia ţiţeiului), cât şi valoarea la care se tranzacţionează ţiţeiul, deşi sunt în scădere faţă de maximumul istoric din luna iunie a acestui an, sunt totuşi la un nivel care nu a mai fost atins din anul 2014.
Pe data de 2 septembrie, ţiţeiul se tranzacţiona în jurul valorii de 93 dolari/baril, cu circa 20% mai mult decât valoarea de la începutul anului.
În aceeaşi perioadă, cotaţia Platts a benzinei, convertită în lei, pentru a surprinde efectul cursului de schimb leu/dolar, s-a majorat cu 20%, în timp ce cotaţia motorinei este mai mare cu 77% faţă de începutul anului.
Citește și Ungaria raţionalizează benzina şi motorina. Anunțul companiei MOL
Aplicarea reducerii de 50 de bani/litru, începând cu 1 iulie, de către toţi marii distribuitori, face ca preţurile medii reale din data de 2 septembrie, faţă de cele de la 1 ianuarie 2022, să fie cu doar 20% mai mari pentru benzină şi 37% mai mare pentru motorină, arată datele Consiliului Concurenţei.
De la 1 iulie 2022, odată cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, pe lângă reducerea de 50 de bani/litru aplicată de toţi distribuitorii, preţul mediu al benzinei a scăzut cu 76 de bani/litru, în timp ce preţul mediu al motorinei a fost mai mic cu 35 de bani/litru.
În ceea ce priveşte comparaţia cu preţurile din UE, conform datelor furnizate de publicaţia Oil Bulletin a Comisiei Europene, preţurile medii ale benzinei din România au fost constant sub media UE.
În ceea ce priveşte motorina, situaţia a fost similară în cea mai mare parte a ultimelor 13 luni, cu excepţia câtorva momente (mai, iulie, august 2022), când preţul mediu al motorinei din România a fost la acelaşi nivel cu sau chiar puţin peste preţul mediu din UE.
Trebuie menţionat, totuşi, că preţurile raportate de România la CE sunt cele întregi, fără a include reducerea de 50 bani/litru aplicată de distribuitorii de carburanţi în urma apariţiei OUG 106/2022, de la 1 iulie. Prin urmare, preţurile reale plătite de consumatorii din România sunt cu aproximativ 100 euro/1000 de litri mai mici decât cele publicate de CE.
Astfel, în săptămâna 29 august - 4 septembrie 2022 (cele mai recente date disponibile), la benzină, preţul cu taxe a fost cu 10% mai mic faţă de media UE (locul 10), fără taxe - cu 6,7% mai mic faţă de media UE (locul 21), fără taxe şi cu reducerea de 50 de bani, cu 14% mai mic faţă de media UE.
La motorină, preţul cu taxe a fost cu 4% mai mic faţă de media UE (locul 12), fără taxe - cu 1,4% mai mic faţă de media UE (locul 16) şi fără taxe şi cu reducerea de 50 de bani, cu 8,2% mai mic faţă de media UE.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.